PORTRÆT: Med Femern-forbindelsen under huden
Femern A/S’ adm. direktør Claus F. Baunkjær når en milepæl, når man inden for de næste uger kan skrive kontrakter med de store tunnelkonsortier
Han er Claus F. Baunkjær, 51 år og adm. direktør i det statsejede Femern A/S, der er sat i verden for at gøre også den østlige del af Danmark landfast med Tyskland.
Selv om han i første omgang kun har fået lov til at indgå betingede kontrakter med tre store internationale entreprenørkonsortier, mens man venter på den tyske miljøgodkendelse, så er det politiske go en milepæl i et årelangt arbejde for Femern-forbindelsen.
Han tiltrådte ganske vist først stillingen som adm. direktør i Femern A/S i 2012, men han har som afdelingsleder i Transportministeriet fra 2003 været meget tæt på arbejdet med den faste forbindelse i mere end 10 år. Helt tilbage i 2002 fik han som kontorchef i Finansministeriet ansvar for Femern Bælt-forbindelsen, som dengang endnu var på et meget forberedende stadie. Siden var han tovholder på den statstraktat, som Danmark og Tyskland i 2008 indgik om Femern-forbindelsen. Dermed var han suverænt inde i detaljerne og havde opbygget et stort netværk i både Danmark og Tyskland, så det har næppe været den store overraskelse for iagttagere, at Transportministeriet som ejer af Femern A/S i 2012 valgte Claus Baunkjær til at afløse Leo Larsen, der ønskede at koncentrere kræfterne i direktørjobbet i Sund & Bælt-selskabet, som han havde bestredet sideløbende.
En chance én gang i livet
Claus Flyng Baunkjær har boet og arbejdet hele sit voksne liv på Sjælland, men en ganske svag dialekt afslører, at han er født og opvokset på Bornholm, som han som så mange andre måtte forlade efter at have fået studenterhuen fra Rønne Statsskole. Han er uddannet cand.polit. i nationaløkonomi fra Københavns Universitet og havde under uddannelsen studiejob i Finansministeriet, hvor han siden blev ansat og arbejdede sig op gennem graderne, inden turen gik til Transportministeriet.
I et interview med hjemøens eneste dagblad, Bornholms Tidende, sagde han i fjor, at jobbet som adm. direktør for Femern A/S er en chance, som man kun får én gang i livet, og at han sprang til med det samme, da muligheden bød sig.
Han slog samtidig fast, at jobbet også kan være øretævernes holdeplads, når diskussionerne om økonomien, trafikprognoserne eller tidsplanerne går højt.
”Tonen i debatten kan være hård til tider, når de tyske miljøorganisationer stiller krav til vores projekt, eller rederiet Scandlines klager over os. Og vi har heldigvis en kritisk presse i begge lande. Det er noget, man skal gøre op med sig selv, inden søger et sådant job”, sagde han i den forbindelse.
Uretfærdig kritik
Uanset tilfredsheden, med at der er presse- og ytringsfrihed på begge sider af Østersøen, har Claus Baunkjær uden tvivl følt det uretfærdigt, da der i vinter fra visse af forligspartierne kom kritik af Femern A/S som bygherre for ikke at have forudset, at den tyske godkendelsesproces kunne trække i langdrag og i sidste ende formentlig også skal prøves ved domstolene.
Den tyske forsinkelse er imidlertid benyttet konstruktivt. Man har kunnet forlænge anlægsperioden, og det har gennem forhandlinger kunnet nedbringe entreprenørernes pris for de store tunnelkontrakter ganske betragteligt. Så betragteligt at der i marts i år var opbakning fra forligskredsen til, at Baunkjær og kolleger i bygherreorganisationen kan indgå betingede kontrakter med de tre konsortier, der er udpeget som vindere af det gigantiske projekt. Kontrakterne forventes underskrevet i begyndelsen af maj.
Hvornår, arbejdet kommer i gang, er op til tyskerne. Anlægsperioden er otte et halvt år, og den faste forbindelse står tidligst færdig i 2027. Til den tid har Claus F. Baunkjær haft Femern-forbindelse under huden i 25 år.