DAGENS LEDER: Ingen grund til at nøle med regningen
Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Får man sendt sine fakturaer for sent afsted, eller hænger kunden i bremsen med betalingerne, ja, så går det ud over eksempelvis renterne på kassekreditten eller likviditeten i forhold til at kunne udrede egne gældsposter til samarbejdspartnere og leveran- dører.
Ikke desto mindre viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte, at mange kunder må rykke håndværksmestre for at få en faktura. Det er jo sort snak i en tid, hvor det gælder om at få pengene hurtigt hjem.
Det viser på den anden side, at mange især små og mellemstor håndværksfirmaer kan hente store effektivitetsgevinster og forbedre bundlinjen, hvis de får styr på faktureringen.
Undersøgelser viser faktisk, at en kundes betalingsvillighed er klart størst, umiddelbart efter håndværkerne har løst opgaven. Derfor gælder det naturligvis om at få fakturaen sendt afsted til kunden.
Og det behøver ikke at være den helt store bogholderiudfordring. Der findes en lang række gode IT-værktøjer som samler alle data og posteringer på en sag, så det sådan set blot er at trykke på knappen.