23948sdkhjf

Et svendestykke for danske broingeniører

Cowi A/S og Dissing+Weitling får ansvaret for en fast forbindelse på 24 km – to hængebroer og en sænketunnel i den kinesiske Guandong-provins
Ingeniørgruppen Cowi fortsætter sit samarbejde med arkitektvirksomheden Dissing+Weitling, hvis partnerskab om store anlægsprojekter – og ikke mindst broer – går helt tilbage til byggeriet af Storebæltsforbindelse i 1990’erne.

Nu sætter de kronen på værket, når de med et lignende projekt skal bygge bro i Kina.

Forbindelsen ramte plet på æstetik, funktion og pris, der ifølge Cowi var de vigtigste bedømmelseskriterier for forbindelsen, som skal koble byerne Shenzhen og Zhongshan, der ligger på hver deres side af Pearl River i Guandong-provinsen i det sydlige Kina.

Den 24 kilometer lange forbindelse vil bestå af to kunstige øer, to broer og verdens bredeste sænketunnel med otte kørebaner i begge retninger og have en kapacitet på 90.000 biler om dagen.

”Mange måneders hårdt arbejde har båret frugt. Fra første blik kunne jeg mærke, at det her var et projekt langt ud over det sædvanlige,” fortæller Lars Hauge, regional vice president hos Cowi.

”En af de største fordele ved vores projekthold er, at vi har omfattende erfaring med både store hængebroer, sænketunneller og marinekonstruktioner. Derudover har vi haft et fantastisk samarbejde med arkitekterne, som vi har udviklet et solidt, professionelt forhold til igennem mange år.”

Et erfarent hold

Blandt andre projekter, makkerskabet har stået bag, er den 18 kilometer lange Storebæltsbro samt Øresundsbroen og Hong Kong-Zhuhai-Macao-forbindelsen, der er under opførelse.

Den nye forbindelse vil være et ikonisk vartegn for hele regionen.

”Designet er et sammenkog af de krav og begrænsninger, der følger med deltaet ved Pearl River, hvor det lave, rolige vand har inspireret os til at udvikle et elegant og harmonisk udtryk. Øen er designet til at påvirke vandets vej mindst muligt, og da øen er formet som en klassisk kinesisk drage, ligner den samlede forbindelse en drage med en hale, der elegant lander på vandet,” siger Poul Ove Jensen, arkitekt hos Dissing+Weitling.

”Det er et teknisk svært sted at bygge i, fordi området i efteråret er præget af tyfoner med voldsomme vindhastigheder på op til 300 kilometer i timen. Det skal der tages højde for i designet, der samtidigt er udfordret af, at broens fundament hviler på et floddelta, med sand og løs jord,” siger Lars Hauge.

Det er dog ikke problemløst for danske rådgivere at arbejde i Kina. Nogle arkitektvirksomheder har som danske Cobe helt fravalgt at gøre det efter dårlige erfaringer med rettigheder og ikke mindst manglende betalinger i landet, skriver business.dk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.303