DEBAT: Tilfredshed er ikke nok – glæde er målet
Nærvær, ansvar og det at blive lyttet til skaber glæde, både hos medarbejdere og kunder. Den erkendelse benytter Carsten Madsen sig af i sit ledelsesarbejde
Alle brancher har udviklet sig – også byggebranchen. Det betyder, at både forbrugerne og kunderne stiller nye og højere krav. Digitaliseringen har medvirket til, at brugervenlighed ikke kun bruges som et digitalt begreb, men også er noget, man skal opleve i interaktioner fysisk mellem personer.
Glæde kan ikke måles
Der findes mange gode programmer og systemløsninger, som gør det nemmere for en virksomhed at kende og måle kundernes tilfredshed. Udfordringen i mine øjne er, at tilfredshed ikke er helt nok. Jeg er ikke imod CRM-systemer og score-prorammer. Systemer kan være med til at måle tilfredse kunder, men jeg tror dog, at det er mennesker, der skaber glæden. Den glæde der gør, at kunder anbefaler virksomheden eller produktet til andre.
Glæde kan man ikke måle eller få igennem et program, man skal skabe den, og det sker kun ved at starte med at kigge indad i ens egen virksomhed. Min erfaring er, at hvis en virksomheds personale spreder glæde ved arbejdet, smitter det automatisk af på kunderne.
Men hvordan får man så et personale, som spreder glæde?
Hos Øland gør vi utrolig meget ud af at sætte ”frihed under ansvar” højt og beholde nærvær i organisationen. I og med at det hele går hurtigere og er mere digitalt i dag, bruger vi rigtig meget tid på at være nærværende overfor vores kollegaer.
Udnyt muligheder
Samtidig er det utrolig vigtigt, at man lytter til sine medarbejdere og reagerer på de muligheder og udfordringer, der opstår. En god intern kommunikation baner vejen til en god ekstern kommunikation for en virksomhed. Om så kommunikation er formel eller uformel spiller ikke altid den store rolle, men medarbejderne skal altid føle sig accepteret og informeret i deres arbejde. Det skaber ikke blot glæde, men også stolthed hos den enkelte medarbejder.
Jeg har personligt selv oplevet, at mine kollegaer sætter nærvær utrolig højt, og jeg fortæller dem, at det gør kunden også. For nærvær er en vigtig parameter i en god virksomhed, både i ledelsen og hos kunden. Lytter man til både sine medarbejdere og sine kunder, vil man opnå mere end blot tilfredshed. Glæde.