Kravene til bygherrerne er skærpet
Kompetenceløft hos bygherren bliver et afgørende element i arbejdet med at skabe bedre samarbejde mellem byggeriets parter
”Vores budskab har gennem et stykke tid været, at der findes et kompetenceefterslæb hos de professionelle bygherrer. Det er vigtigt at få opgraderet på kompetencer. Derfor er det afgørende, at de fremsynede bygherrers projekter, hvoraf nogle er nominerede til Bygherreprisen 2016, også kan agere som eksempelprojekter”, siger Henrik Bang, direktør i Bygherreforeningen, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Større samfundsansvar
Henrik Bang understreger, at der i modsætning til tidligere, da fokus samlede sig om den enkelte bygning, nu er kommet en langt større samfundsbevidsthed ind i bygherrens arbejde.
I rapporten ”Professionelle bygherrers kompetenceudvikling”, der blev udgivet af foreningen i februar, kan man blandt andet læse, at tager man den stigende kompleksitet i byggeprojekter alvorligt, kræver det, at der investeres mere i udviklingen af bygherrernes kompetencer og kendskabet til deres betydning.
”Bygherren udfordres af samfundsudviklingen og det er vigtigere end nogensinde, at bygherren bevarer overblikket. Og det kræver at vi analyserer, hvad der skaber værdi og blandt andet undersøger behovet for kompetenceudvikling. Derfor har vi blandt andet foreslået, at der udarbejdes en ny form for bygherremanual med udgangspunkt i beskrivelse af bygherrens opgaver og ydelser”, siger Henrik Bang.
Afhængige af specialister
Og det er ifølge flere i branchen stærkt nødvendigt. For med de omskiftelige projekter og indviklede relationer i branchen er det afgørende at finde fælles spilleregler, hvad enten man er en ti-personers bygherreorganiation, der skal tale med et politisk ledelseslag, eller man er en privat bygherre med et ambitiøst projekt.
Selv de store rådgivervirksomheder er, som det hedder i rapporten, afhængige af ydelser hos specialiserede underrådgivere eller forlader sig på leverandører og entreprenører med specialistviden på særlige områder.
”For at bygherren skal kunne levere professionelt og kvalificeret kræver det både bedre forventningsafstemning og mere beslutningsdygtige bygherrer”, siger Henrik Bang.
En større konference i næste uge i København kommer til at handle om produktivitet i renoveringer og her vil nogle af punkterne i den nye rapport givetvis også blive berørt.
Blandt andet det faktum, at rådgivere og entreprenører er blevet mere kræsne og har - med større fokus på indtjening frem for omsætning - en tendens til at afholde sig fra at afgive tilbud, hvis de møder en uklar risikofordeling eller en bygherreorganisation, der opleves som uprofessionel.
Læs også: " Bygherrepris med samfundsansvar til forskel ".