Rapport: Behov for bedre vejledning om erhvervsuddannelserne
Skal flere unge fastholdes og vælge en erhvervsuddannelse, er der behov for flere praktikpladser og bedre vejledning, fremgår det af ny rapport
Det er nogle af de spørgsmål, som en ny rapport kigger nærmere på. Rapporten sammenfatter de forskningsresultater, som er offentliggjort i perioden 2013-2016 og giver dermed et overblik over den samlede, aktuelle viden om fastholdelse, frafald og læring på erhvervsuddannelserne.
Rapporten, der er udgivet af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, kommer få dage efter at en foreløbig opgørelse af søgningen til ungdomsuddannelserne viser, at søgningen til erhvervsuddannelserne i år er på niveau med sidste år.
Fokus på mål
En af konklusionerne lyder, at frafald på grundforløbet kan skyldes, at eleverne ikke er afklarede om deres uddannelsesvalg, mangler motivation, eller at uddannelsen ikke lever op til elevernes forestillinger. Praktikpladsproblematikken er desuden en væsentlig årsag til frafald. Og skal flere ungevælge en erhvervsuddannelse, så er der behov for en bedre vejledning i udskolingen fra grundskolen for at give eleverne et overblik over erhvervsuddannelsessystemet.
Netop behovet for bedre vejledning er noget af det, chefkonsulent i Håndværksrådet Heike Hoffmann peger på som en vigtig faktor for de unges uddannelsesvalg.
”Vejledningen bør fokusere på, hvad man kan bruge sin uddannelse til – at den er et middel til at nå et mål. Vil man for eksempel være selvstændig, så er nogle uddannelser bedre egnet end andre. På den måde kunne man udfordre meget af automatvalget på gymnasierne”, siger hun.
Farligt at ændre på reform
Data viser en stigning i frafaldet på erhvervsuddannelserne på 150 procentpoint siden 1990. Frafaldsstatistikken er dog forbundet med nogen usikkerhed, da der ikke skelnes mellem frafald med eller uden omvalg. Samtidig fremgår det af rapporten, at der er behov for at forbedre erhvervsuddannelsernes omdømme, hvis flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse.
Til trods for at den to år gamle erhvervsuddannelsesreform endnu ikke ser ud til at have fået flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, ser Heike Hoffmann ingen grund til allerede at justere på reformen.
”Det kan være farligt at begynde at ændre grundlæggende på en reform, der ikke engang har været i kraft i et år. Hvis ikke, der bliver gjort noget andre steder, der kan påvirke de unges søgemønster – for eksempel at indføre karakterkrav på gymnasierne – så skal man ikke foretage ændringer af reformen. Jeg tror på, at den kommer til at virke”, siger hun.
Det viser rapporten
Frafald på grundforløbet kan skyldes, at eleverne ikke er afklarede om deres uddannelsesvalg, mangler motivation, eller at uddannelsen ikke lever op til elevernes forestillinger
Fastholdelsen styrkes gennem praksisorienteret undervisning, feedback fra læreren og faglige og sociale læringsfællesskaber
Praktikpladsproblematikken er en væsentlig årsag til frafald
Der er behov for at forbedre erhvervsuddannelsernes omdømme, hvis flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse
Der er behov for en bedre vejledning i udskolingen fra grundskolen for at give eleverne et overblik over det komplekse erhvervsuddannelsessystem
Elevernes gennemførselsprocent på erhvervsuddannelsen er højere, jo højere karakterer eleverne har fra folkeskolen. Alligevel gennemfører 42 procent af eleverne med et karaktergennemsnit mellem -3 og 02 fra folkeskolen en erhvervsuddannelse.
Kilde: ”Notat om resultater af forskning i erhvervsuddannelserne januar 2013- februar 2016”
Frafald på grundforløbet kan skyldes, at eleverne ikke er afklarede om deres uddannelsesvalg, mangler motivation, eller at uddannelsen ikke lever op til elevernes forestillinger
Fastholdelsen styrkes gennem praksisorienteret undervisning, feedback fra læreren og faglige og sociale læringsfællesskaber
Praktikpladsproblematikken er en væsentlig årsag til frafald
Der er behov for at forbedre erhvervsuddannelsernes omdømme, hvis flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse
Der er behov for en bedre vejledning i udskolingen fra grundskolen for at give eleverne et overblik over det komplekse erhvervsuddannelsessystem
Elevernes gennemførselsprocent på erhvervsuddannelsen er højere, jo højere karakterer eleverne har fra folkeskolen. Alligevel gennemfører 42 procent af eleverne med et karaktergennemsnit mellem -3 og 02 fra folkeskolen en erhvervsuddannelse.
Kilde: ”Notat om resultater af forskning i erhvervsuddannelserne januar 2013- februar 2016”