23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Dyr udskydelse af ny Storstrømsbro

Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Der bliver nok ikke megen festivitas, når Storstrømsbroen næste år kan fejre 80- års fødselsdag. Den navnkundige brobygningsingeniør Anker Egelunds prægtige bro fra 1937 er nemlig i meget ringe stand. Så ringe at broen skal erstattes af en helt ny.

Den beslutning er truffet for længst, ligesom bygherren, Vejdirektoratet, allerede har prækvalificeret fem konsortier, som får mulighed for at give tilbud på den store opgave.

I forhold til den oprindelige anlægslov skulle den nye Storstrømsbro stå klar i 2021, men usikkerhed om Femern-forbindelsen har udskudt indvielsen til 2024.

Spørgsmålet er så, hvor mange penge der i mellemtiden skal ofres på at vedligeholde den gamle bro, så man kan holde den stående. Det blev der ikke skabt så stor klarhed over på et åbent samråd i går med både finansministeren og transportministeren.

Samrådet udviklede sig nemlig til en debat om, hvilken regering der skyld i, at den store opgave er udsat. Det kan man jo ikke bruge til forfærdelig meget.

Til gengæld giver det god mening at gen- overveje beslutningen om at udskyde tidspunktet for indvielsen af en ny bro. Jo længere man udskyder byggestarten, desto flere penge skal der bruges til at holde den gamle bro farbar. Og da det jo ikke giver meget mening at ofre store summer på en bro, som alligevel skal skrottes til fordel for en ny, så kan det ende med ikke blot at gå ud over æstetikken, men også fremkommelighed og trafiksikkerhed.

Mon ikke det ville være en god øvelse at regne lidt på sagen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094