23948sdkhjf

Bedre asfalt kan gavne miljøet og nedbringe CO2-udledningen

Nye typer vejbelægning kan ifølge forskningssamarbejde, med RUC som projektleder, få store samfundsøkonomiske gevinster og reducere bilernes rullemodstand med 6,5 procent. Det kan spare flere hundrede mio. kroner
Cirka en fjerdedel af Danmarks samlede CO2-udledning kommer fra vejtransport, og andelen er stigende.

Samtidig går op imod en tredjedel af en bils benzinforbrug til at overvinde den såkaldte rullemodstand, som er modstanden mellem dæk og vej.

Roskilde Universitet er projektleder på et nyt forskningsprojekt, ”Rose”, som skal sikre en grundlæggende videnskabelig forståelse af rullemodstanden. Målet er at arbejde frem mod vejbelægninger med 6,5 procent mindre rullemodstand.

”Selv med en lille reduktion af rullemodstanden kan danske bilister spare adskillige hundrede millioner kroner. Samtidig vil projektet kunne reducere udledningen af CO2,” siger professor Jeppe Dyre fra Roskilde Universitet.

Innovationsfonden har investeret 10 millioner kroner i projektet ud af et samlet budget på 14,2 millioner kroner.

Testes flere steder

Rose-projektet bygger videre på resultaterne fra et tidligere projekt, der påviste, at det er muligt at reducere modstanden mellem dæk og vej ved at optimere vejoverfladen. Det tidligere projekt, der delvist var finansieret af Innovationsfonden, førte til nye vejbelægningstyper, som nu bliver testet flere steder i Danmark.

Ud over Roskilde Universitet består konsortiet bag forskningen af Danmarks Tekniske Universitet, Vejdirektoratet, de private danske firmaer Greenwood Engineering, NCC Roads A/S, konsulentvirksomheden AfterMath, den tyske dækfabrikant Continental AG og det franske vejforskningslaboratorium Ifsttar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281