23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Det er vejen frem

Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Man kan ikke just påstå, at det var mange linjer, som V-regeringen ofrede på vejområdet i sit regeringsgrundlag fra juni sidste år. For selvom regeringen bebudede en undersøgelse af en ny midtjysk motorvej på strækningen mellem Give, Billund og Lunderskov - den såkaldte Hærvejsmotorvej - samt løbende at søge at forbedre fremkommeligheden på den stærkt trafikerede østjyske motorvej E45, erkender den, at råderummet for investeringer er begrænset. Så konkrete statslige projekter på vejområdet er der ikke udsigt til, der bliver sat i gang inden for den nærmeste årrække.

Men som man kunne læse i et interview i Licitationen - Byggeriets Dagblad i går med adm. direktør Claus Terkilsen fra asfaltproducenten Lemminkäinen, haster det med at komme i gang med flere vejprojekter. For de manglende projekter kan potientielt sætte en stopklods for væksttoget hos asfaltproducenten og sikkert flere andre aktører på vejområdet.

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vejområdet og den øvrige infrastruktur er udsat for stop and go-effekter i et væk, og det er med til at kvæle noget af aktiviteten i de bygge- og anlægsvirksomheder, som hiver en stor del af deres omsætning hjem på statslige anlægsprojekter. Men kigger man på kommunerne, er det heller ikke fordi, at eksempelvis renoveringsbehovet bliver opvejet. Her taler vejefterslæbet sit alt for tydelige sprog.

Derfor kan man kun håbe, at kommunerne vågner op og indser, at det bliver langt dyrere at vente med at indhente efterslæbet og ikke blot laver besparelser i et væk.

Det er vejen frem.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129