MT Højgaard vinder brokontrakt på knap en halv milliard kroner
Kontrakt på 452 mio. kroner på at bygge nye broer og renovere broer på jernbanestrækningen Ringsted-Femern
Broarbejderne er en del af den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen forud for åbningen af den faste forbindelse til Tyskland under Femern Bælt.
Det er netop den politiske beslutning i sidste uge om at indgå betingede kontrakter på Femern-projektet, der samtidig har været grønt lys for Banedanmark til at indgå den knap en halv mia. kroner store kontrakt på broarbejderne. Det var tanken, at kontrakten skulle være indgået for et år siden, men processen blev ændret og sat ned i tempo og de tre bedste bydere inviteret til en ny runde med forhandling og efterfølgende budafgivelse. Det er denne proces, som MT Højgaard er kommet ud af som vinder i konkurrence med Aarsleff og østrigske Habau.
”Det er tilfredsstillende at have stået med tre tilbudsgivere med stærke referencer fra lignende projekter. Det har givet os en skarp konkurrence og gode bud på en opgave, der er central for opgraderingen af Ringsted-Femern Banen”, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen.
”Banedanmark har tildelt MT Højgaard opgaven på de 52 broer med henblik på kontraktindgåelse. MT Højgaard var den tilbudsgiver, der samlet set afgav det økonomisk mest fordelagtige tilbud”, siger han.
Projektdirektøren oplyser, at tildelingskriterierne er vægtet således, at prisen er balanceret over den tekniske løsning og evnen til at gennemføre projektet til tiden.
Har ventet i spænding
MT Højgaard har i et par måneder vidst, at man havde afleveret det bedste bud.
”Så vi har naturligvis med spænding afventet politikernes beslutning”, siger koncerndirektør Jesper Nordby.
”Vi er glade for at være med i dette meget spændende infrastrukturprojekt. Opgavens sammensætning og kompleksitet understreger endnu en gang MT Højgaards stærke kompetencer og konkurrenceevne”, siger han.
Næste fase er at projektere og at få design på plads samt i samarbejde med bygherren udarbejde en plan for etapeinddelingen.
Jesper Nordby oplyser, at MT Højgaard forventer at arbejdet fortrinsvis skal udføres i egenproduktion. Således udfører entreprenørvirksomheden selv alt betonarbejde.
Kontrakten har en værdi af 452 mio. kroner.
Option på fire broer
Projektet omfatter overvejende broer, der skal føre jernbanen over veje og vandløb, men også 16 broer, der fører veje over jernbanen. I alt 26 broer skal nyopføres, mens resten skal udvides eller renoveres. Det omfattende arbejde sættes i gang omkring årsskiftet 2016-2017 og forventes færdige medio 2020.
Ud over de 52 broer har MT Højgaard fået option på yderligere fire broer.
Opgaven med at opføre og udbygge de 52 vej- og sporbærende broer udgør mere end halvdelen af alle broer, der skal ombygges for at gøre plads til kørestrøm og et ekstra spor.
Arkil er i øjeblikket i gang med at opføre 18 nye broer til den ny jernbane på Falster og Lolland – et arbejde der påbegyndtes i sommeren 2014 og skal afsluttes i år.
Læs også: " Udbud af ny Guldborgsund-bro annulleres ".