NCC vil gøre byggeriet klar til fremtiden
Med lanceringen af et nyt og ambitiøst akademi vil storentreprenøren klæde bygge- og anlægsbranchen på til en bæredygtig og digital fremtid
”Ambitionen er at skabe branchens bedste læringsmiljø”, siger Martin Manthorpe, direktør for strategi og udvikling i NCC Danmark og forklarer over for Licitationen - Byggeriets Dagblad, at akademiet skal hjælpe nye medarbejdere til at opnå en større forståelse for og indblik i arbejdsgangen i NCC, så det på den måde bliver muligt at nå vækstambitionerne.
Alle nye medarbejdere gennemgår et grundforløb på 52 timer og derefter skræddersys individuelle forløb på op til 18 måneder afhængig af den rolle, medarbejderen skal udfylde i NCC.
Den digitale udvikling og efterspørgslen på bæredygtighed gør desuden, at branchen har behov for løbende at tilegne sig nye kompetencer. Derfor intensiverer NCC samtidig omfanget af eksterne aktiviteter, hvor der udvikles ny viden og nye løsninger i partnerskab med blandt andet virksomheder, og uddannelsesinstitutioner.
NCC holder som et af sine eksterne tiltag igen i år et vinterakademi i samarbejde med tænketanken Concito og Center for Bygningsbevaring. Desuden står NCC bag Dome of Visions i København, der skal udfordre byggebranchens og materialeproducenters ansvar og løsninger, ligesom NCC er partner i Sustainable Build, der har til formål at øge innovation, videndeling og styrke samarbejdsrelationer på tværs af byggebranchen.
I Gate 21 arbejder NCC i et partnerskab med kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner med det fælles mål at accelerere den grønne omstilling.
”I NCC ønsker vi at bidrage til den bæredygtige og digitale omstilling af det danske samfund, og vi mener, at bygge- og anlægsbranchen ikke bare har en forpligtelse, men også er nødsaget til at løfte den opgave. Det kræver, at vi i fællesskab får udviklet ny viden og nye løsninger på tværs af branchen, for ingen kan gøre det alene. Den udvikling vil vi gerne stille os i spidsen for,” siger Martin Manthorpe.