Metroentreprenører får fleksibilitet - metroarbejderne får mere i løn
Metroprojektets hovedentreprenør og byggefagforening er blevet enige om en vidtgående aftale
Det er i korthed hovedindholdet af en aftale, som Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening i 3F (BJMF) har indgået med Copenhagen Metro Team (CMT) og som de tre store underentreprenører Cipa, ICDS og Megaflex har tilsluttet sig.
Aftalen har været længe undervejs, idet parterne har diskuteret mulighederne for en sådan aftale siden foråret, hvor Cipa i en historisk dom i en faglig voldgift blev idømt en bod på 22 mio. kroner for konsekvent at have tilsidesat overenskomsten.
”Udover de reelle problemer afslørede sagen også problemer med fortolkning af overenskomsten, og at der derfor var brug for en fælles forståelse, så vores underentreprenører kan arbejde på en fornuftig måde og samtidig overholde reglerne. Overenskomsten er skabt med udgangspunkt i en 37 timers arbejdsuge for danske arbejdstagere. Vores situation er en anden med et meget komplekst projekt og mange udenlandske arbejdere, der gerne vil arbejde flere timer. Derfor er vi meget tilfredse med, at det er lykkedes at lave en aftale, der giver os mere fleksibilitet i arbejdet”, siger kommunikationschef i CMT, Sigurd Nissen-Petersen.
”Vi har fået en aftale, der er rummelig og samtidig nem at forstå for de udenlandske entreprenører. Det har ikke været rimeligt, at underentreprenørerne ikke har vidst hvordan arbejdstidsreglerne skulle fortolkes”, siger han.
Lønstigning på 9½ procent
Aftalen, som har karakter af en forsøgsordning i halvandet år, fraviger fra nogle af overenskomstens bestemmelser og giver metroentreprenørerne mulighed for at planlægge med op til 45 timers arbejdsuger.
Til gengæld for at fravige nogle arbejdstidsbestemmelser, får de involverede metroarbejdere mere i løn.
Alle cirka 1.300 metroarbejdere hos Cipa, ICDS og Megaflex får et særligt metrotillæg på 10 kroner i timen. Derudover hæves betalingen for aftenholdet med 25 kroner i timen i tidsrummet kl. 18-22 og med 70 kroner i timen for natholdet. BJMF har beregnet, at det giver en stigning på knap 9½ procent i forhold til mindstelønnen.
”Der er tale om et stort løft til metroarbejderne, både med hensyn til løn og indflydelse. Vi får den danske aftalemodel ind blandt metroarbejderne med en nøglerolle til tillidsmanden i forbindelse med godkendelse af arbejdstidsaftaler, tid til tillidsmandsarbejde samt en mulighed for at vælge fællestillidsrepræsentant. Det er en aftale, der rummer perspektiv for de udenlandske arbejdere for selv at italesætte og løse problemerne”, siger Jens Kirkegaard, formand for Byggegruppen i BJMF.
Mere effektive
Sigurd Nissen-Petersen erkender, at aftalen koster rent økonomisk.
”Men det er fair, at dem, der arbejder om natten, får mere, og så er der en forventning om, at når arbejderne honoreres ekstra, at de så også vil være mere effektive”, siger han.
Arbejdsmarkedsforsker Jens Arnholtz fra Københavns Universitet kalder aftalen for opsigtsvækkende.
”Det er en meget omfattende aftale, fordi det drejer sig om så mange personer. Det drejer sig om 1200 mand på et kæmpestort byggeri lige midt i hovedstaden. Og alle har typisk gået på bunden af overenskomsten”, siger han til DR.
Dansk Byggeri har godkendt afvigelserne fra overenskomsten.