Tunnelboremaskinerne er nu halvvejs
De fire tunnelboremaskiner har boret 15 af i alt 30 km tunnel til den københavnske Cityringen
Nora, Tria, Minerva og Eva - de fire gigantiske boremaskiner opkaldt efter tidligere københavnske telefoncentraler - har nu tilsammen tilbagelagt godt 15 kilometer dybt under byens gader og bygget metrotunneler mellem Vesterbro, Frederiksberg og Nørrebro.
I de tre bydele er alle de kommende metrostationer nu forbundet af tunnel, og den første tunnelstrækning er bygget under Østerbro.
Det markerede Metroselskabet ved at invitere blandt andre Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K) ned i dybet.
”Det er fascinerende at følge udviklingen på metrobyggeriet. Når man besøger byggepladserne og kommer ned i tunnelerne under byen, kan man tydeligt fornemme, at dette her byggeprojekt kommer til at få en kolossal betydning for mobiliteten i København. Det er også derfor, at der politisk er gjort meget for, at vi kan få koblet Nordhavn og Sydhavn på metrosystemet så hurtigt som muligt. Udbygningen af metroen bliver helt fantastisk for byens indbyggere og gæster,” siger Frank Jensen.
Jørgen Glenthøj siger, at han næsten ikke kan vente med, at resten af hovedstaden bliver forbundet med Frederiksberg.
Alle stationer udgravet
Selve anlægsarbejdet blev indledt efter kontraktunderskrivelsen i 2011, og siden har store maskiner og kraner samt cirka 2.000 metroarbejdere arbejdet hårdt, så alle de 17 kommende metrostationer nu er fuldt udgravet.
Tunnelboremaskinerne arbejder sig frem i undergrunden med 10-20 meter om dagen pr. maskine, og det forventes, at de har bygget Cityringens godt 30 kilometer metrotunneler færdig i første halvår af 2017.
Der er planlagt ibrugtagning i 2019.