23948sdkhjf

Kattegatforbindelse lægges i mølposen

Den strategiske analyse viser, at en fast Kattegatforbindelse vil koste godt 118 mia. kroner og kræve et finansielt tilskud på omkring 50 mia. kroner foruden egenfinansieringen fra brugerne på 67 mia. kroner
En netop offentliggjort strategisk analyse af en fast forbindelse over Kattegat mellem Røsnæs på Sjælland via Samsø til Hov syd for Aarhus viser, at anlægsomkostningerne anslås at udgøre knap 118 mia. kroner, hvoraf ca. 95 mia. kroner går til kyst-til-kystforbindelsen og ca. 23 mia. kroner går til landanlæg.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt forklarer, at en fast Kattegatforbindelse er et meget stort projekt.

”Det vil også være et meget dyrt projekt til ca. 118 mia. kr. Til sammenligning vil de to broanlæg på en Kattegatforbindelse være ca. tre gange så lange som de to broanlæg på Storebæltsbroen. Jeg har i dag på et møde i den grønne forligskreds med deltagelse af RV, DF, V, S, SF og LA forelagt resultatet om et statsligt tilskudsbehov på 51 mia. kr. for en fast Kattegatforbindelse. Ordførerne skal selvfølgelig have lov til at fordøje resultatet og nærlæse rapporten. Regeringen påtænker dog ikke at gå videre med en fast Kattegatforbindelse til 118 mia. kroner”, siger Hans Christian Schmidt.

Kræver 50 mia. kroner fra staten

En fast Kattegatforbindelse vil medføre væsentlige rejsetidsforbedringer for billister og togpassagerer mellem særligt Sjælland og Jylland. Således vil eksempelvis en rejse mellem København og Aarhus kunne gennemføres på 58 minutter med tog og 2 timer og 20 minutter med bil.

Den finansielle analyse viser, at en fast Kattegatforbindelse ved en tilbagebetalingstid på 40 år og samme takstniveau som Storebæltsforbindelsen vil kræve et finansielt tilskud på ca. 50 mia. kroner. Det svarer til et gennemsnitligt årligt til-skud på 2,4 mia. kr. fra åbningsåret. Dertil kommer færre indtægter på Storebæltsforbindelse på ca. 1,8 mia. kr. årligt, idet 39 procent af vejtrafikken og 63 procent af togtrafikken på en fast Kattegatforbindelse forventes at komme fra Storebæltsforbindelsen.

Fakta om den faste Kattegatforbindelse i den strategiske analyse

Den faste Kattegatforbindelse, der indgår i den nye strategiske analyse, består af to broer. Én mellem Røsnæs og Samsø på 19 km og én mellem Samsø og Hov syd for Aarhus på 20 km. Til sammenligning er de to broanlæg på Storebælts-forbindelsen hver på knap 7 km.

På Samsø vil der skulle anlægges 7 km ny jernbane og en regionaltogstation samt 7 km motorvej inklusiv til- og frakørselsanlæg. På Sjælland omfatter landanlæggene en fuld udbygning af den nuværende rute 23 og en ny motorvejs-strækning på halvøen Røsnæs, samt anlæg af en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Lejre til Røsnæs. I Østjylland består vejanlægget af to nye vejstrækninger i form af en motorvej fra Hov til Høring sydvest for Aarhus samt en motorvej fra Hov til Horsens. For jernbanen anlægges en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Hov til Hasselager syd for Aarhus.

Den faste forbindelse er i den strategiske analyse ikke dimensioneret til godstog hvilket er med til at gøre forbindelsen billigere. Der er i analysen forudsat en realrente på 3 procent og en tilbagebetalingsperiode på 40 år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106