XPower med hydraulisk/mekanisk gearkasse
JMM Group har solgt de første nye Liebherr XPower-modeller fem måneder før de kommer til Danmark
”I øjeblikket har vi sat navne på de tre første læssemaskiner med XPower, som vi får hjem efter Bauma. Men jeg er overbevist om, at vi får brug for endnu flere navneskilte. XPower er en nyhed, der virkelig vækker opmærksomhed nu, fem måneder før Bauma”, siger salgschef Leif Rudebeck Petersen hos JMM Group.
XPower er blandt andet en kombination af hydraulisk og mekanisk gearkasse. Ved lav hastighed arbejder maskinen med det hydrostatiske system, og når maskinen når op over 10 km/t, trækker motoren direkte gennem gearkassen, i stedet for at trække hydrostatisk. Systemet bliver standard på Liebherrs større læssemaskiner uden ekstra beregning for køberne. De kan så glæde sig over, at det vil kunne aflæses direkte på bundlinjen, når maskinerne med XPower går i sving.
30 procent mere
”Med det nye drivaggregat har Liebherr kombineret det bedste fra begge verdener. Liebherr fortæller, at maskinerne vil kunne opnå en forøgelse i effektiviteten på ikke mindre end 30 procent i sammenligning med konventionelle gummihjulslæssere”, siger Leif Rudebeck Petersen.
I første omgang forsyner Liebherr seks gummihjulslæssere med XPower. Nemlig modellerne L 550, L 556, L 566, L 576, L 580 og L 586. Det vil sige maskinerne fra 17 til 33 tons, som udgør en særdeles populær gruppe for danske entreprenører.
Den korte fortælling om XPower er, at det altid kan betale sig med hydrostatisk drift til læsning og kørsel på korte afstande, hvor hastigheden typisk er op til 10 km/t. Over længere afstande og med højere hastigheder er der mere fidus i at køre med mekanisk gearkasse. Liebherr kombinerer nu den hydrostatisk og den mekaniske og opnår en kæmpefordel.
Mindre slid
Læssemaskinen tilpasser sig konstant og sikrer optimal drift i forhold til opgaven. Motoren vil altid sikre optimal ydeevne, men med et lavere brændstofforbrug.
XPower kan i øvrigt også bremse maskinen uafhængigt af det normale bremsesystem, og som på tidligere modeller er der ingen bremseslid og dermed ingen udgifter til bremserne. 45 procents differentialespærre er af Liebherr regnet ud til at give hele 25 procent mindre dækslid.
”Den todelte drivlinje er i virkeligheden ikke en nyskabelse. Men det er første gang, det gøres til standard på læssemaskiner”, fortæller salgschef Leif Rudebeck Petersen hos JMM Group.
Mange nyskabelser
Gearkassen er i virkeligheden kun en enkelt af mange nyskabelser på XPower-modellerne. Den nye generation har blandt andet Liebherrs nye seks-cylindrede dieselmotor, som opfylder Stage IV/Tier 4F emissionskravene uden partikelfilter og katalysator. Den er kun udstyret med Liebherrs egenudviklede SCR-system til Adblue og opfylder de nye krav med et meget enkelt og vedligeholdelsesfrit system.
”Dermed er der heller ingen driftsomkostninger, som de konventionelle systemer har til for eksempel partikelfilter. Maskinerne har også fået helt nyt design. Det omfatter en ny og større kabine med bedre udsyn, forbedret komfortsæde, automatisk fjernbetjent døråbner. Maskinen har 360 graders kameraovervågning, der er radiostyring over maskinens display og bluetooth for mobiltelefon. ”Følg dig hjem-lys” slukker automatisk efter en valgfri tid”, siger Leif Rudebeck Petersen.
Sigh