DAGENS LEDER: Vigtig sponsor-rolle
Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad
Men når det handler om at drive virksomhed, så gælder det naturligvis om at gøre sig synlig over for potentielle samarbejdspartnere og kunder.
Sponsorater i f.eks. sportens verden har traditionelt godt fat i virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen. Mange lokale sportsklubber er helt afhængige af den økonomiske støtte som lokale håndværks- og entreprenørfirmaer yder. Og selvom det er vanskeligt at måle, hvor meget virksomhederne får ud af sponsorkronerne, så skaber de lokale sponsorater naturligvis lokal synlighed.
Nogle eksperter hævder, at investering i f.eks. fodboldaktier er investeringer som ikke gøres med hjernen, men med hjertet. Altså det samme som at sige, at risikoen er alt for høj i forhold til det forventede udbytte.
Her er det lidt anderledes med sponsorater, hvor man har lov til at investere med hjertet og stadig håbe på, at synligheden resulterer i nye opgaver.
Alle, der har deres gang i nogle af landets mange sportshaller ved, at hallerne er fyldt med reklamer fra byggerelaterede virksomheder. Det er med til at holde sportsklubberne i gang, men det er også med til at rekruttere unge mennesker til branchen fordi det som ung sportsudøver ligger lige for at spørge en af sponsorerne om det er en læreplads eller et job ledigt. Så synlighed i form af sponsorater handler altså også på lokalt plan om social ansvarlighed. Og her er byggeriets virksomhed i en liga helt for sig selv.