Vejbump skal ikke være aggressive
Jysk firma satser på eftergivende pullerter og bump og helleanlæg, der kan flyttes
Det mener manden, der lægger forbogstaver til firmaet TDJ Trafikgummi. Han hedder Andersen. Torben Dyrhauge Juul Andersen.
Firmaet ligger ude, hvor der er meget langt mellem helleanlæggene, men godt kan være behov for nogle bump. I Savstrup ved Holstebro, som mere er ”en bebyggelse” end en by. Torben D. J. Andersens ejendom er af en tidligere ejer døbt Prærien.
”Vi har ikke så meget trafik lige her, men vi er klar med produkter til mange forskellige trafikforanstaltninger. Som regel er der løbende omkostninger til vedligeholdelse og reparation af klassiske pullerter, vejbump og helleanlæg. Det er omkostninger, der nedsættes markant, når der anvendes gummiprodukter”, fortæller manden bag TDJ Trafikgummi.
Indtil videre kan han skrive godt et dusin danske kommuner på referencelisten. Senest er der leveret trafikgummi til blandt andre Hjørring, Sønderborg, København og Vejle kommuner. Men det er også først det seneste par år, Torben D. J. Andersen har intensiveret indsatsen.
Penge at spare
”Jeg havde kun kendskab til bump og helleanlæg som almindelige bilist, da et tysk firma i anden forbindelse præsenterede mig for deres hovedkoncept – trafikgummi. Jeg fik forhandlingen, men først et par år senere var der nogen, der bestilte noget. Vi kom i gang med Holstebro Kommune, som fandt ud af, at der var penge at spare ved at bruge gummipullerter. De skal ikke repareres eller udskiftes efter påkørsel”, siger Torben D. J. Andersen.
De vulkaniserede gummipullerter fås i en række forskellige udgaver. En model ”Antik” er sendt til Ærø, hvor den med look af støbejern passer fint ind i det hyggelige, gamle bybillede.
De produkter, der ikke skal køres på, laves af genbrugsgummi. Hvis der skal rulle tusindvis af køretøjer over, eller de måske påkøres, skal der anvendes ny gummi. Når det handler om vejbump, skal der også jernarmering til.
Vejbump skal være smalle
”Vejbump sælger vi så smalle som muligt. I stedet for brede bump, anbefaler vi smalle bump med en pullert i hver side. Det tvinger bilisterne hen over vejbumpet med alle fire hjul, og samtidig giver løsningen med pullerter også plads ved siden af til cyklister, fodgængere og regnvand. Den smallere løsning er samtidig med til at dæmpe hastigheden, fordi vejen indsnævres på stedet”, forklarer Torben D. J. Andersen.
”Vejbump skal ikke være aggressive. De skal virke ved signalværdien og øge opmærksomheden”, siger den jyske trafikgummi-mand.
TDJ Trafikgummi debuterer som udstiller på dette års Vejforum på Hotel Nyborg Strand.
Her satser Torben D. J. Andersen på blandt andet at fortælle vejfolket om hurtig og enkel montering af vejbump, samt muligheden for lige så enkelt at flytte dem.
”Det er intet problem at etablere et vejbump og efterfølgende finde ud af, at det faktisk burde være placeret nogle meter anderledes. Monteringen foregår ved, at der bores huller i asfalten med et murbor. Bumpet fæstnes med rawplugs og bolte. Hvis man ønsker at fjerne eller flytte det, drejer man momentnøglen den modsatte vej. Det er ikke raketteknologi”, siger Torben D. J. Andersen.
Heller og rundkørsler
For tre år siden fik TDJ Trafikgummi også helleanlæg af gummi med på produkt- oversigten. I fjor kom der godt gang i afsendelsen af trafikheller til kommuner rundt omkring.
”Lige som bumpene, kan helleanlæggene flyttes og genanvendes. Kraftige reflekser gør dem meget synlige i mørke, og de kan etableres i alle størrelser, fordi de består af elementer. Senest har vi også fået 50 cm brede helle-blokke, som kan bruges til vejbaneadskillelse. Samt rundkørsler af gummi med diameter på tre meter. Lige som de andre produkter, er de ekstremt nemme at etablere. Rundkørslen lægges på vejen, der bores huller, og den skrues fast”, siger Torben D. J. Andersen.
TDJ Trafikgummi har skandinavisk eneforhandling af gummiprodukterne, som fremstilles i Tyskland. Målgruppen er både kommuner, entreprenører, boligselskaber og private vejlaug. Foruden Torben D. J. Andersen selv, består bemandingen hos TDJ Trafikgummi tillige af sælgerne Mette Lykke Klausen og netop tilkomne Morten Mosekjær.