Frøer og padder giver høj aktivitet hos RC Beton
Betonfabrikken fra Viborg sørger for, at både biler og småkravl kan passere under ny motorvej
De steder, hvor store og små biler skal passere under motorvejen, ruller RC Beton fra Rødkærsbro sydøst for Viborg ind med store tunnel-elementer. Det samme gør betonfabrikken de steder, hvor det er småkravl, der skal sikres mulighed for at komme helskindet fra den ene side af motorvejen til den anden.
”Frøer og padder giver ganske meget aktivitet. Antallet af faunapassager er vokset voldsomt. Og det er ikke blot betonkanaler, vi leverer til motorvejsbyggerierne. Når man kører på den færdige motorvej, ser og fornemmer man det naturligvis ikke. Men der sker faktisk en genskabelse af naturen under vejen”, fortæller RC Betons adm. direktør, Per Warming.
”De tunnel-elementer, vi leverer som faunapassager, er fra 1,5 til 8 meter i bredden. Ofte er der græs og bevoksning, og der etableres vandløb i den ene side. Det nærmer sig en Randers Regnskov under motorvejen”, siger Per Warming med et smil.
Under motorvejen
RC Beton producerer og afleverer typisk 35-40 tunneler i forskellige størrelser om året. Nogle af de seneste leverancer har været til Holstebromotorvejen, hvor virksomheden netop har monteret en 28 meter lang tunnel med et spænd på cirka 17 meter.
”Det er helt klart en af de større, når vi taler om præfabrikerede tunneler. Den fører Trehøjevej under den nye motorvej nordvest for Herning. Elementerne er 2,5 meter brede og 8,5 meter høje. Selve brodækket er 17 meter langt. Hele tunnelen er præfabrikeret, og vi står selv for montage og finish, når vi leverer”, forklarer RC Beton-direktøren.
”M. J. Eriksson har totalentreprisen, og alle steder, hvor M. J. Eriksson arbejder, der arbejder RC Beton også. Derfor leverer vi også kloak-elementerne til strækningen. Det er også en ganske omfattende leverance. Vi har netop leveret en 28 tons tung samlebrønd. Den største, vi har sendt afsted, vejede 40 tons. Vi har ingen problemer med at støbe stort, men det kan godt blive så stort, at vi må rekvirere mobilkraner til at læsse, når de skal køres fra fabrikken, fordi vore egne kraner ikke kan være med”, siger Per Warming.
Jubilæum og navneskift
For to år siden fyldte beton-virksomheden 75 år og benyttede lejligheden til at strømline navnet.
Indtil da hed den officielt Rødkærsbro Cementvarefabrik. I daglig tale blev det aldrig til andet end RC Beton, og jubilæet var en god anledning til at gøre praksis til kendsgerning.
RC Beton består af fire fabrikker. På hovedadressen i Rødkærsbro foregår alt det underjordiske. Her fremstilles de produkter, der skal under jorden. Det gælder ikke mindst kloakrør i masser af forskellige dimensioner, samt tunnel-elementerne.
På fabrikken i Aars står der belægningssten, fliser og betonblokke på produktionsplanen. 1. januar 2014 overtog RC Beton den sjællandske betonproducent Karlshøj Bloksten på Sydsjælland. Karlshøj producerer letklinkerblokke til byggerier. Den fjerde fabrik ligger i Brønderslev. Her er produktionen relateret til landbruget, som ikke har den store bygge-iver i øjeblikket. Derfor ligger Brønderslev-fabrikken stille i øjeblikket.
Totalt beskæftiger RC Beton A/S 135 medarbejdere.