Altan.dk har 290 millioner i ordrebogen
Kunderne køber altaner i stor stil, og regnskabsrekorden er slået for andet år i træk.
Årsregnskabet for 2014/15 foreligger først i løbet af december, men de ikke-reviderede tal vidner om et nettoresultat, der lander meget tæt på 20 millioner kroner.
Produktionsomsætningen er steget fra 160 til 190 millioner kroner, mens ordrebeholdningen ultimo september udgør 290 millioner.
Altan.dk har derfor oprustet kraftigt i løbet af 2015, hvor knap 50 nye medarbejdere er kommet til. Den samlede bemanding overstiger nu 100.
Et rekordernes år
- Det er en fantastisk situation, vi står i, og vi er meget taknemmelige. Men det er også nu, at vi skal løfte i flok. Derfor har vi oprustet på medarbejdersiden, og vi ved allerede nu, at vi kommer til at ansætte yderligere 14-15 montører straks efter årsskiftet, siger administrerende direktør Peter Knudsen.
Han betegner 2014/15 som et ” rekordernes år ”, og det gælder hele vejen rundt. Omsætning, dækningsgrad, indtjening og salg er højere end nogensinde.
- Ordrebeholdningen er nærmest eksploderet, og vi nåede at runde 3.000 solgte altaner, fortæller Peter Knudsen.
Og efterspørgslen er ikke aftagende. Tværtimod. I løbet af oktober har Altan.dk landet opgaver for i alt 32,5 millioner kroner, hvilket er 1,6 millioner mere end budgetteret.
Opsving, troværdighed og CSR
Peter Knudsen peger først og fremmest på byggebranchens aktuelle opsving som en forklaring på Altan.dk’s succes. Men virksomheden kan også tage sin del af æren:
- Jeg tror, at det hænger sammen med den troværdighed, vi har opbygget. Vi bruger danske håndværkere, som vil projekterne og behandler kunderne ordentligt. Det rygtes hurtigt. Vi sørger altid for at give en fast pris og kommer ikke løbende bagefter med regninger for alt muligt uforudset. Det gør vi meget ud af at fortælle. Endelig tror jeg også, at vores CSR-strategi har en betydning. Folk gerne vil handle med et firma, der giver noget tilbage, forklarer han.
I år har Altan.dk blandt andet støttet Nepal og Syrien med hver 100.000 kroner, og hertil kommer en årlig donation på 500.000 kroner til Børnecancerfonden. CSR er generelt et område, som Peter Knudsen gerne vil opprioritere i takt med, at virksomheden bliver stærkere.
Underskud i elevatorfirma
Det eneste negative kapitel i årets beretning er elevatorfirmaet, der bidrager negativt til regnskabet med 4,7 millioner kroner. Underskuddet her er dobbelt så stort som budgetteret.
- Vi måtte nedskrive en sag med halvanden million kroner, fordi kunden ikke kunne betale. Uden den havde det set noget bedre ud, siger Peter Knudsen.
Denne del af virksomheden blev etableret for tre år siden under navnet Alevator.dk med henblik på at sælge elevatorløsninger til eksisterende etageejendomme. Efterspørgslen er generelt stigende, og derfor ser Peter Knudsen fortrøstningsfuldt på mulighederne for at gøre konceptet til en overskudsgivende forretning:
- Vi kalkulerer med underskud igen det nye regnskabsår. Men med de tendenser, vi har set siden vi lagde budget, så tror jeg på, at vi kommer ud med et nulresultat. Om to år har vi overskud, og målet er, at vi om fem år omsætter for 100 millioner i Alevator, siger han.