23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Privat finansiering

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad
Når finansminister Claus Hjorth Frederiksen i dag fremlægger sit forslag til finanslov, så lægger han op til besparelser i stor stil, fordi han vil stramme finanspolitikken gevaldigt op. Det såkaldte kasseeftersyn har givet anledning til, at man nu må få strammet op, så vi ikke kommer ud i en økonomisk situation, hvor EU begynder at sætte spørgsmålstegn ved den førte politik.

Og det er da ganske rigtigt, at der er sat rigtig mange ting i gang i Danmark. Projekter som skal betales af det offentlige. Og vi kan ikke bare fortsætte ad denne vej, for så får vi overophedning, og yderligere gældsættelse.

Men derfra og til at bremse den danske økonomi fuldstændigt op, er der også langt. Der er fortsat brug for at investere, ikke mindst i sammenhængskraften i landet. Men det er som om, at man glemmer, at der er andre finansieringsformer end at skrive regningen ud til det offentlige. Som det eksempelvis var tilfældet med den sønderjyske motorvej, der er finansieret i et samarbejde med den private sektor, så er der andre projekter, hvor man kan gøre det samme. Det er der en lang række fordele ved, og her blandt andet den, at det ikke belaster de offentlige finanser. Vi har i milliarder af kroner stående i pensionsfonde, som godt vil kunne se en forretning i at investere i blandt andet infrastruktur i landet. Og der er international kapital til rådighed til at investere, så det burde nok være muligt at få gennemført nogle af de projekter, der kan gøre infrastrukturen mere effektiv og ambitiøs. Det er fint at spare, når det er nødvendigt, men det er en hårfin balance at bremse op, uden at samfundet går i stå. Et vigtigt element her er, at vi ikke sætter hele den grønne omstilling over styr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111