Danske og udenlandske aktører kæmper om letbane i Odense
De prækvalificerede, som får lov til at byde på Odense letbanes transportsystem og vogne, er fundet. Blandt de udvalgte er både danske og internationale navne
15 ud af i alt 36 ansøgere er blevet prækvalificeret og deltager derfor i udbudsprocessen, som begynder i november og vil vare omkring halvandet år.
Nogle virksomheder byder alene – andre er gået sammen i konsortier for at løfte opgaven med at byde på de første af i alt fire udbudspakker hos Odense Letbane P/S.
”Interessen for at få lov til at byde på letbanen har været stor, og vi har derfor opnået en optimal konkurrencesituation. Vi har valgt at prækvalificere fem bydere indenfor for hver udbudspakke og dertil fem konsortier, som byder på både transportsystemet og vognene på én gang”, siger adm. direktør for Odense Letbane P/S, Mogens Hagelskær i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Der er tale om et bredt felt, hvor både danske og internationale virksomheder indgår – virksomheder som alle er kendte for at levere høj kvalitet”.
Han glæder sig over de mange interesserede ansøgere og påpeger, at beslutningen om at skifte udbudsstrategi fra én stor udbudspakke til fire mindre har virket efter hensigten.
”I slutningen af sidste år stod vi med ét interesseret konsortium til at byde på letbanen, hvis den skulle leveres i én stor pakke med både vejarbejde, transportsystem, vogne og drift. Nu kom der i alt 36 ansøgninger til de to udbudspakker vedrørende transportsystemet og letbanevognene. Det viser, at det var den rigtige beslutning, vi tog sammen med Økonomiudvalget, da vi ændrede udbudsstrategi”, siger han.
Glade danske prækvalificerede
Hos to af de danske aktører, der har opnået prækvalifikation, er der ikke overraskende stor glæde over resultatet.
”Der har været stor interesse for de her prækvalifikationer, så vi er meget stolte over at være sluppet gennem nåleøjet. Vi mener selv, at vi har skruet et rigtig godt team sammen, hvor vi supplerer hinanden godt, og vi ser nu frem til den videre proces”, siger Christian Levinsen, divisionschef hos entreprenørvirksomheden CG Jensen, der sammen med Acciona og Efacec er prækvalificeret til at byde på transportsystemet.
Han påpeger over for Licitationen - Byggeriets Dagblad, at de endnu ikke kender de specifikke udbudsbetingelser, men vurderer konsortiets chancer for at være gode.
”Vi har en forventning om, at det, der kommer frem, er noget, vi vil have god succesrate med”, siger han.
Stort set samme udmelding kommer fra Aarsleff Rail, der sammen med Siemens er prækvalificeret til at byde på både transportsystemet alene og på transportsystemet og vognene samlet.
”Det er dejligt at være prækvalificeret. Vi synes, at det er en spændende opgave - også fordi letbaner er i fokus i Danmark”, siger Thomas Mollerup, adm. direktør i Aarsleff Rail.
”Vi er et stærkt team, der kender hinanden godt, og vi tror og forventer, at vi kan yde de andre en god modstad og komme frem med en god teknisk løsning”, fortsætter han og påpeger, at konsortiet tidligere på året vandt elektrificeringen på en stor del af det danske jernbanenet.
De prækvalificerede har nu et par uger til at melde fra, hvis de alligevel ikke ønsker at byde på letbanen.
Mere letbane: " Bestyrelsesmedlem trækker sig ".
De prækvalificerede
Når det gælder skinner, master, ledninger, stationer og vedligeholdelsescenter – også kaldet transportsystemet – er Siemens og Aarsleff Rail blevet prækvalificeret til at byde som et konsortium. Et andet bydende konsortium kalder sig ACE Consortium og består af de europæiske virksomheder Acciona og Efacec samt danske CG Jensen. På transportsystemet er også Ansaldo, Strukton-Arkil og Comsa blevet prækvalificeret som enkeltstående ansøgere.
På letbanevognene bliver de bydende CAF, Alstom, Skoda, Stadler og Bombardier. Sidstnævnte er canadisk – de øvrige europæiske.
Endelig er der dannet fem konsortier, som er blevet prækvalificeret på både transportsystemet og vognene på én gang. Det gælder Siemens og Aarsleff Rail, ACE Cons og Skoda (tilsammen kaldet ACES), Ansaldo og Stadler, Strukton-Arkil og Alstom samt et konsortium kaldet Odense Letbane Transport, som består af firmaerne Colas, Hanson, Aecom og CAF.
Når det gælder skinner, master, ledninger, stationer og vedligeholdelsescenter – også kaldet transportsystemet – er Siemens og Aarsleff Rail blevet prækvalificeret til at byde som et konsortium. Et andet bydende konsortium kalder sig ACE Consortium og består af de europæiske virksomheder Acciona og Efacec samt danske CG Jensen. På transportsystemet er også Ansaldo, Strukton-Arkil og Comsa blevet prækvalificeret som enkeltstående ansøgere.
På letbanevognene bliver de bydende CAF, Alstom, Skoda, Stadler og Bombardier. Sidstnævnte er canadisk – de øvrige europæiske.
Endelig er der dannet fem konsortier, som er blevet prækvalificeret på både transportsystemet og vognene på én gang. Det gælder Siemens og Aarsleff Rail, ACE Cons og Skoda (tilsammen kaldet ACES), Ansaldo og Stadler, Strukton-Arkil og Alstom samt et konsortium kaldet Odense Letbane Transport, som består af firmaerne Colas, Hanson, Aecom og CAF.