23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Aldrig for sent

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad
Når Københavns Kommune nu tager handsken op, og vil gøre noget ved den utilfredshed, der er i byggesagsbehandlingen, fristes man til at sige ”Bedre sent end aldrig”. Det kan undre at det først sker nu. Det er bestemt ikke noget nyt, at dialogen med Københavns Kommune er både tung og besværlig, når det drejer sig om byggesager. Men det har skortet en hel del på viljen til at lytte til kritikken, og der skulle en gang offentlig spanking til, før der bliver gjort noget.

Det sker så nu, med en indsats, der skal øge dialogen, og give mere tryghed til de der henvender sig, så de ikke føler at de bliver ramt af et stort bureaukratisk maskineri, der aldrig får en ende.

Så vidt så godt. Det bliver spændende at se, hvor kommunen så vil stå i den næste benchmarking, der bliver lavet, og om kommunen vitterligt er i stand til at hæve sig, sådan som en lang række andre kommuner har gjort.

Problemet med et voldsomt stort bureaukrati og tunge beslutningsgange samt mangel på god kommunikation og dialog, er ikke nyt i den offentlige forvaltning. Derfor er det bestemt ikke for tidligt, at man gør noget ved det, og får tingene bragt ned i øjenhøjde med befolkningen. Det er som om, at bureaukratiet kan gå i selvsving, og så ryger hensynet til dem, der egentligt skulle hjælpes.

Egentligt burde det jo ikke være så svært. Kommunen er sådan set afhængig af de henvendelser der kommer, for rigtig mange af dem sker på baggrund af ønsket om vækst og nye tiltag. Hvis de bremses i bureaukratiet, bremses udviklingen, og det er en ond cirkel.

Men som sagt; bedre sent end aldrig. Mange kommuner kan det allerede.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089