Pilotprojekt forkorter renoveringstid
Det er et vedligeholdelsesprojekt, som foregår cirka hvert 30. år. De jernarmerede betonelementer fra 1942 skal fugtisoleres, så fugt ikke trænger ind og truer elementerne ved især at udvide sig som isdannelse i frostvejr.
Denne gang foregår det utraditionelt efter danske forhold. Normalt fjerner man vejbelægningen ned til betonlaget, når man skal fugtisolere, hvorpå man brænder tagpap. Nu anvender man en såkaldt sprøjtemembran som et pilotprojekt, der finder sted på Aggersundbroen og samtidig under renoveringen af Oddesundbroen. Materialet leveres af Kemitura i Lynge på Nordsjælland.
På Aggersundbroen skal der dækkes med cirka 1000 kvadratmeter. Oddersundbroen med cirka 3.000 kvadratmeter sprøjtemembran.
”Det er relativt nyt for Vejdirektoratet”, fortæller Søren Edholm fra Cowi, som er tilsynsførende for direktoratet.
”Det har været brugt i noget tid i udlandet, men Vejdirektoratet har ventet til, at det var gennemtestet.
Derudover skal broelementerne have nye dilatationsfuger, hvor elementerne møder hinanden og betonkonstruktionen bliver malet.
Når arbejdet med vejbelægningen er færdiggjort, skal Fra oktober og et år frem skal broen skibsstødsikres ved at hamre ringe af spunsjern dybt ned i havbunden omkring bropillerne. Et trafikforlig i Folketinget i 2013 gav en kvart milliard til skibsstødssikring af tre broer i Limfjorden foruden Svendborgsundbroen.
Læs også: " Bro-renovering for landbrugets skyld ".