Meget mere plads ved Marmorkirken
Schønherr landskabsarkitekter, Realdania og Metroselskabet arbejder sammen på planerne om en forplads ved den kommende travle metrostation i Frederiksstaden i København
Realdania støtter i den forbindelse en opgradering af belægningen på forpladsen og området omkring kirken.
Landskabsarkitektfirmaet Schønherr har udarbejdet en skitse for projektet og de knap otte mio. kroner, som Realdania bidrager med til opgraderingen, er en gave til Københavns Kommune, der ejer pladsen.
Der er i dag ingen egentlige pladser i kvarteret omkring kirken, der er en del af den historiske bydel Frederiksstaden. Realdania ønsker med støtten til projektet at skabe et rum i bydelen, hvor borgere og besøgende har lyst til at slå sig ned og tage en pause midt i de historiske omgivelser, skriver de i en pressemeddelelse.
Realdania har gennem datterselskabet Realdania Byg opført Tietgens Ærgrelse, der er bygget efter københavnerhus-idéen med servicefag eller detailhandel i stueetagen, liberalt erhverv på første etage og boliger øverst.
Styrke bylivet
Med indretning af en café i stuetagen på bygningen, vil det nye byrum være med til at skabe meget mere liv.
”Sammen med den aktivitet, som metrostationen helt af sig selv vil skabe omkring Marmorkirken, vil byrummet være med til at styrke bylivet i kvarteret. Det bliver en plads, hvor man får lyst til at slå sig ned, og samtidig skaber den en sammenhæng mellem rummet over jorden og så det underjordiske stationsrum”, siger projektchef Lars Autrup fra Realdania.
Granit, kalk og betonsten
Stationen er en af de nybyggede metrostationer i København. Alle de nye stationer får deres eget udtryk, der tager afsæt i beliggenheden og er inspireret af de omgivelser, den ligger i.
Frederiksstaden og kirken er kendt for brugen af nordisk granit og kalksandsten – materialer som har givet kirken tilnavnet Marmorkirken.
Belægningen på pladsen og i området omkring kirken vil være en blanding af granit og betonsten, som spiller sammen med bydelens øvrige udtryk og den nye metro-station.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) i Københavns Kommune, er optimist:
”Når vi udvikler København, gør vi det med byens beboere i tankerne. Derfor forsøger vi at give byen tilbage til københavnerne ved at skabe byrum, der indbyder til at tage ophold og bruge byen. Forpladsen ved kirken bliver et godt eksempel på, hvordan vi kan bruge pladsen i byen rigtigt.”
Metroselskabet er bygherre på etableringen af stationen og pladsen, der forventes færdig i 2019.