Togfonden mangler finansiering
Flere partier bag Togfonden DK tror ikke, at skatterne fra olieindvindingen er nok til finansieringen af Togfonden DK, efter oliepriserne er faldet
Forliget om Togfonden DK skal blandt sikre timedrift mellem de større danske byer. (Foto: Colourbox)
Det er tre af partierne bag Togfonden DK, som nu sår tvivl om finansieringen bag Togfonden DK, skriver Dagbladet Børsen.
'Fondens i alt 28,5 mia. kroner skal finansieres ved at øge skatterne på indvindingen af olie fra Nordsøen, og dermed er finansieringen i høj grad bundet op på olieprisen. Men priserne er styrtdykket siden aftalen om Togfonden DK blev indgået i 2014.
Dengang regnede man med en oliepris på 121 dollar og stigende til 127 dollar i 2016. Men en tønde olie koster i dag under 60 dollar, og med den nye olieaftale mellem Iran og en række stormagter herunder USA vil prisen være ekstremt lav langt ind i 2016, eftersom iransk olie nu frigives på oliemarkederne.
Oliepenge er ikke nok
Det får nu Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti til at tvivle på finansieringen.
”Oliepengene er helt åbenlyst ikke nok, eftersom det her projekt koster 28,5 mia. kroner. Med den oliepris, der er lige nu, så hænger det ikke sammen. Men pyt med det, så må vi bare finde pengene et andet sted, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, til Børsen.
Både SF og Enhedslisten mener, at de manglende milliarder skal findes på de kommende finanslove, mens Dansk Folkeparti vil kigge på flere af projekterne, hvor partiet blandt andet er klar til at droppe den 4,3 mia. kroner dyre bro over Vejle Fjord. Samtidig har Dansk Folkeparti onsdag opfordret partierne bag togforliget, som også tæller Socialdemokraterne og De Radikale, til at mødes for at give fonden et serviceeftersyn.
Et sådan eftersyn har den nye Venstre-regering, der ikke er en del af togforliget, allerede bebudet, at fonden skal have.
Togfonden DK
Forliget om Togfonden DK er fra januar 2014 og indgået mellem den daværende SRSF-regering og Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Forliget indeholder blandt andet:
* Togfondens projekter kræver i alt 28,5 mia. kroner, som den daværende regering samt Enhedslisten og Dansk Folkeparti har fundet ved at ændre på beskatningen af de selskaber, som trækker olie op af Nordsøen.
* En af de store mål med fonden er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer.
* Togfonden skal i første omgang finansieres af indtægter fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen om togfonden er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 vil være 121 dollar tønden. Den aktuelle pris er imidlertid under 60 dollar.
* 23,3 milliarder afsættes til en række indledende projekter.
* Det inkluderer blandt andet en bro over Vejle Fjord (4,2 mia.), en bane over Vestfyn (4,8 mia.), en bane til Billund (700 mio.) samt elektrificering af de fleste togstrækninger (8,7 mia.).
* 5,2 milliarder reserveres som en buffer, som Dansk Folkeparti har krævet som sikkerhed, hvis ikke finansieringen holder.
* Bufferen er øremærket strækningen mellem Aarhus-Hovedgård (3,3 mia.) samt strækningen mellem Aarhus, Galten og Silkeborg. Parterne tager dog først endelig stilling til, hvordan de 5,2 milliarder skal bruges, i 2024.
Kilde: Ritzau
Forliget om Togfonden DK er fra januar 2014 og indgået mellem den daværende SRSF-regering og Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Forliget indeholder blandt andet:
* Togfondens projekter kræver i alt 28,5 mia. kroner, som den daværende regering samt Enhedslisten og Dansk Folkeparti har fundet ved at ændre på beskatningen af de selskaber, som trækker olie op af Nordsøen.
* En af de store mål med fonden er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer.
* Togfonden skal i første omgang finansieres af indtægter fra beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen om togfonden er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 vil være 121 dollar tønden. Den aktuelle pris er imidlertid under 60 dollar.
* 23,3 milliarder afsættes til en række indledende projekter.
* Det inkluderer blandt andet en bro over Vejle Fjord (4,2 mia.), en bane over Vestfyn (4,8 mia.), en bane til Billund (700 mio.) samt elektrificering af de fleste togstrækninger (8,7 mia.).
* 5,2 milliarder reserveres som en buffer, som Dansk Folkeparti har krævet som sikkerhed, hvis ikke finansieringen holder.
* Bufferen er øremærket strækningen mellem Aarhus-Hovedgård (3,3 mia.) samt strækningen mellem Aarhus, Galten og Silkeborg. Parterne tager dog først endelig stilling til, hvordan de 5,2 milliarder skal bruges, i 2024.
Kilde: Ritzau