International konkurrence om bro over Roskilde Fjord
Otte konsortier har søgt om at være med i konkurrencen om at bygge ny fjordforbindelse
Da fristen for at ansøge om prækvalifikation til opgaven udløb fredag, var der indkommet otte ansøgninger, oplyser Vejdirektoratet, der er bygherre på broen.
Blandt ansøgerne er et joint venture bestående af Per Aarsleff A/S og Ed. Züblin fra Tyskland med Rambøll som underleverandør. MT Højgaard er med i feltet i et joint venture med franske Vinci og tyske Hochtief. I begge tilfælde er den danske entreprenør ansøger.
Set med danske øjne er det også interessant, at Munck Gruppen er ansøger sammen med den polske entreprenør Mosty-Lodz.
To andre danske entreprenørvirksomheder er konsortiedeltagere. Således indgår Barslund i joint venture med Max Bögl International fra Tyskland, mens M.J. Eriksson er underleverandør i et joint venture bestående af italienske Rizzani, belgiske Besix og spanske Acciona.
Ud over de nævnte er der indkommet ansøgning fra Obrascon Huarte Lain fra Spanien, TBI Infra fra Holland samt portugisiske Teixeira Duarte sammen med Toto fra Italien.
Vejdirektoratet forventer at prækvalificere fem af de otte ansøgere.
Ud over højbroen, der skal have en fri gennemsejlingshøjde på minimum 22 meter, består projektet af 8,6 km firsporet motortrafikvej mellem Frederikssundsvej øst for fjorden og Skibbyvej i Hornsherred.