København får en ny cykel- og gangbro
Broen er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency
Den nye bro skaber bedre vilkår for fodgængere og cyklister samt bringer byen og havnen tættere på hinanden.
Et forslag fra det engelske Team BuroHappold Engineering er udpeget som endelig vinder af konkurrencen.
Med opførelsen får København et projekt, hvor form og funktion smelter sammen i en nytænkende løsning på allerhøjeste, internationale niveau.
”I dommerkomitéen har vi vurderet, at vinderforslagets bærende kvalitet er det ”flydende tværsnit”, der giver broen sin udtryksfulde spændstighed. Forslagets klare linjeføring over havnen er uden tvivl konkurrencens bedste besvarelse på en bro med et enkelt trafikalt flow mellem de to bydele, den skal forbinde. Det er en bro, vi mener, københavnerne kan være stolte af. Den præcise placering over havnerummet efterlader et ubrudt vandrum foran Bryghusprojektet, og tilgodeser i det hele taget, at der er frit rum omkring både broen, Bryghusprojektet og de mange vigtige, historiske anlæg i området”, siger adm. direktør Peter Cederfeld fra Realdania Byg.
Færdig i 2018
Realdania giver broen som en gave for at udvikle de rekreative kvaliteter og tilgængeligheden i den centrale del af Københavns Havn.
Broprojektet bliver gennemført i et samarbejde mellem Realdania Byg, der er et datterselskab af Realdania, og Københavns Kommune.
Københavns Kommune har haft en ny cykelforbindelse ved Langebro i kommuneplanen siden 2001 og Broen forventes færdig i 2018.
Bedre vilkår
Den nye bro aflaster Langebro, som bruges af 35.000 cyklister på hverdage. Broen tilbyder et attraktivt alternativ til Langebro og bliver en del af Det Grønne Cykelrutenet og ”Havneruten”.
”Når cyklister i dag skal krydse havnen, må de enten køre over den bilfyldte Langebro eller leve med trængslen på cykelstierne over Knippelsbro. Nu får både cyklister og fodgængere et alternativ der viser, at København er en grøn by, der prioriterer cyklisterne. Gaven fra Realdania er med til at fremskynde den positive udvikling i byen, hvor stadig flere cykler hver dag”, siger Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL)
Den oprindelige Langebro forbandt Rysensteen Bastion og Kalvebod Bastion – fra Vester Voldgade til Langebrogade.
Den nye cykel- og gangbro vil på dette sted referere til en historisk forbindelse i byen og på logisk vis indskrive sig i den eksisterende, bymæssige struktur.
brahe
Vindertemaet
BuroHappold Engineering
WilkinsonEyre Architects
Urban Agency Aps
Eadon Consulting Ltd
Speirs + Major LLP
Niras A/S
BuroHappold Engineering
WilkinsonEyre Architects
Urban Agency Aps
Eadon Consulting Ltd
Speirs + Major LLP
Niras A/S