Kamp om arbejdet på ny metrolinje skudt i gang
Metroselskabet udbyder Nordhavns-metroen i fire entrepriser for at gøre det muligt for flere at byde med
- Vi har valgt at dele kontrakterne mere op end tilfældet var på Cityringen og håber at have fået skruet det sådan sammen, at det passer til en række konsortier og entreprenører. Dem, der er bedst over jorden, er måske ikke nødvendigvis dem, der også har ekspertisen til det underjordiske. Vi håber derfor, at vi får flere bud og mere konkurrence ved den valgte opdeling, siger projektchef Mikkel Kjær Jensen fra Metroselskabet.
Der er tale om en afgrening fra Cityringen på omkring 2,4 kilometer til Nordhavn. De første 1.800 meter skal være en dobbeltboret tunnel i lighed med Cityringen, fulgt af 350 meter cut and cover-tunnel, der bringer metroen op til overfladen og til en i det mindste foreløbig endestation på Orientkaj.
Siden er der i forbindelse med udbygningen af Nordhavn mulighed for at fortsætte metroen som højbane.
Indikation på interesse
Arbejdet udbydes som nævnt i fire kontrakter.
For det første den borede tunnel; for det andet den resterende cut and cover tunnel, en underjordisk station og en arbejdsskakt; dernæst de overjordiske dele med blandt andet stationen ved Orientkaj samt endelig en entreprise vedrørende skinner og strøm.
Det er muligt at blive prækvalificeret til de to underjordiske kontrakter enkeltvis eller til begge disse kontrakter under ét.
Metroselskabet har netop indbudt interesserede konsortier og entreprenører til at blive prækvalificeret. Forinden har man haft visse følere ud med hensyn til tunnelentreprisen.
- Vi mener, at kontraktopdelingen må gøre arbejdet attraktivt for en fornuftig kreds, og vi da også en indikation om interesse, siger Mikkel Kjær Jensen.
Der vil blive prækvalificeret fire entreprenører for hver kontrakt. Det egentlige udbud vil komme i juni.
Krav om lærlinge
Det er besluttet, at der indarbejdes sociale klausuler om et vist antal lærlinge i det endelige udbud.
Beslutningen er truffet efter ønske fra Københavns Kommune, fordi en frivillig partnerskabsaftale mellem parterne på Cityringen hidtil ikke har vist sig at give de ønskede praktikpladser.
- Vi ved endnu ikke, hvor klausulen skal udformes, men der er ingen tvivl om, at udbuddet vil indeholde klausul om lærlinge, siger Mikkel Kjær Jensen.
Fem års anlægsarbejde
Nordhavns-metroen skal kobles på Cityringen i et underjordisk kammer, der placeres under Sortedams Sø. Kammeret anlægges af Cityringens entreprenør CMT.
Det er vurderet, at Nordhavns-metroen kommer til at koste 2,9 mia. kroner. Staten skyder 328 mio. kroner i projektet, mens resten finansieres af Københavns Kommune, grundsalg og passagerindtægter.
Metroselskabet forventer at kunne udpege vinderne i begyndelsen af 2014 med byggestart senere i 2014. Anlægsperioden er beregnet til fem år.
Første tur med metroen til Nordhavn bliver med andre ord efter planen i 2019 - eller et år senere end den planlagt ibrugtagning af Cityringen.
@FAKTA-LILLE-MED-INDL:
@FAKTA-LILLE-MED-INDL:Udbud: Se udbuddet på www.licitationen.dk