Byveje er ikke egnet til funktionsudbud
Vejregelgruppen for funktionskontrakter udgiver snart en ny vejledning. I den fraråder gruppen at anvende funktionskontrakter i byer
I en ny vejledning for funktionskontrakter for vedligehold af kommunalt vejnet, som bliver udgivet til april, fastholder vejregelgruppen den nuværende vejlednings anbefalinger om, hvad der er egnet til et funktionsudbud.
Erfaring har vist at det særligt er landområder og i nogen grad villaområder, der er velegnede til funktionsudbud. Vedligeholdelsen af denne type veje er rimeligvis til at forudsige, og entreprenøren kan et langt stykke hen ad vejen planlægge arbejdet egenhændigt," står der i vejledningen, som stammer fra juni 2011.
Undtagelser er ikke nok
Ifølge formand for vejregelgruppen og ingeniør i Vejdirektoratet, Susanne Baltzer, er det samme ordlyd, der gør sig gældende i den nye vejledning.
- Vi mener stadig ikke, at funktionskontrakter er egnet til byveje, fordi det er svært at forudsige, hvad der sker i byområder. Selv hvis man indarbejder undtagelser i kontrakten og eksempelvis tager nye projekter ud af kontrakten for en periode, mener vi stadig ikke, at funktionskontrakter er egnet til byerne hverken for entreprenørerne eller for kommunerne. Hvis der kommer alt for mange undtagelser, får kommunerne heller ikke gavn af kontrakten, siger hun.
Egnet til parcelhusveje
Ud over landområder peger vejledningen på, at funktionsudbud i nogen grad er egnet til villaveje:
- I nogle parcelhuskvarterer sker der ikke så meget. Der kan være nogle enkelte opgravninger ind i mellem, men da der hverken er tung trafik eller nye projekter så ofte i villaområderne, kan en funktionskontrakt godt anvendes, siger Susanne Baltzer.
Det er ikke kun anbefalingen vedrørende anvendelsen af funktionsudbud, vejregelgruppen holder fast i i den nye vejledning. Anbefalingen om at anvende asfalindekset gør sig gældende i den kommende vejledning såvel som i den gamle.
- Det er helt naturligt, at asfaltindekset bliver anvendt, da asfalt hører til den type opgave, siger Susanne Baltzer.
Hun er opmærksom på, at kommunernes budgetter bliver reguleret efter KLs indeks:
- Vi er klar over, at det kan være problematisk for kommunerne, da deres budgetter ikke bliver reguleret efter asfaltindekset, men her i Vejdirektoratet rådgiver vi kommunerne til at gemme en pose penge til stigningerne i asfaltindekset.
Ifølge Susanne Baltzer er det nemlig problematisk, når kommunerne anvender KLs indeks på grund af de store risici for entreprenøren.
- Risiciene ligger hos entreprenøren, når man ikke anvender asfaltindekset. Når virksomheder byder ind på en opgave, skal de jo helst ikke kun vælges ud fra, hvor risikovillige de er, siger hun.
Vejregelgruppen er blevet enige om den nye vejledning, som netop har været i høring hos nogle af de relaterede vejgrupper, men alligevel er der delte meninger om eksempelvis indekset i gruppen.
Seniorkonsulent Jens Christian Binder fra Niras, som blandt andet har rådgivet Odense Kommune i forbindelse med det annullerede funktionsudbud i Odense by, sidder i vejregelgruppen, og han mener, at man bør bruge et nyt indeks.
Til Licitationen - Byggeriets Dagblad har han tidligere sagt, at han i vejregelgruppen forgæves har arbejdet for, at man bliver enige om et indeks, der både tilgodeser branchens ønsker, men også passer til kommunerne i forbindelse med deres budgetregulering - eksempelvis et indeks, der tager højde for udviklingen i markedspriser.