Energisparegevinst skal deles lige
Det skal gøre langt mere attraktivt for private udlejere at investere i energírenoveringer. Både lejere og udlejere skal have gavn af investeringen politik
Forslaget indebærer, at gevinsten ved energibesparende arbejder fordeles mellem parterne, i stedet for primært at komme lejerne til gode.
I forbindelse med Energiaftalen fremgår det, at man skal målrette energiselskabernes indsats mod eksisterende bygninger og erhverv, ligesom der skal gennemføres en energisparepakke, som fremmer energibesparelser i private lejeboliger.
En stor del af den private udlejningsboligmasse er opført, før der blev stillet egentlige energikrav til nybyggeri, og den har derfor et væsentligt større energiforbrug end nybyggeriet i dag.
Et paradoksproblem
Driften af bygninger tegner sig for 40 procent af det samlede energiforbrug i Danmark, og heraf vurderes det, at boligområdet forbruger cirka 75 procent.
By-, bolig- og landdistriktsminister Carsten Hansen (S) peger på, at der gennem mange år har bestået et såkaldt "paradoksproblem", hvor selv umiddelbart rentable investeringer i energibesparelser i private udlejningsejendomme ofte ikke foretages på grund af usikkerhed om, hvem der vil høste de økonomiske fordele af investeringerne:
- Selvom både lejer, udlejer og samfundet kunne have gavn af, at der blev gennemført flere energirenoveringer med deraf følgende økonomiske besparelser og miljømæssige forbedringer, foretages de ikke, primært fordi udlejer i dag ikke på kort sigt har et tilstrækkeligt økonomisk incitament til at foretage dem, oplyser ministeren.
Støre afkast
Formålet med lovforslaget er altså at gøre det lettere og mere attraktivt for udlejer og lejere at gennemføre energibesparende foranstaltninger.
For udlejer vil forslagene give mulighed for at opnå et større afkast af energibesparende foranstaltninger og energirenoveringer, ligesom det kan give udlejer en større sikkerhed for, at det forventede afkast faktisk opnås.
For lejer vil forslaget give mulighed for at opnå lavere energiudgifter, som vil svare til - og i nogle tilfælde mere end opveje den modsvarende huslejestigning:
- Men ikke mindst kan det give lejer større boligkomfort og større sikkerhed for, at de lovede energibesparelser også viser sig i praksis, oplyser Carsten Hansen videre.
Seks elementer
Lovforslaget implementerer seks forslag, der samlet udgør en enenergisparepakke, som ifølge ministeren ikke forrykker den nuværende balance mellem udlejere og lejere.
Det involverer blandt andet en gennemførelse af totaløkonomisk rentable forbedringer, aftalt grøn byfornyelse; energikrav som betingelse for anvendelse af Boligreguleringsloven; en forhåndsgodkendelse af lejeforhøjelser og forhøjelse af råderetsbeløbet. Desuden får udlejer adgang til at kræve opsat vandmålere og målere til måling af energiforbrug til køling.
Rentable investeringer
I dag er det udlejeren, der beslutter, om der skal foretages energiforbedringer i en ejendom, og som foretager selve investeringen. Det er derimod lejerne, der efterfølgende opnår en besparelse på energiregningen og opnår en komfortforbedring.
Det har haft den betydning, at ellers rentable investeringer i energibesparelser ofte ikke bliver foretaget på grund af udlejerens usikkerhed over for, i hvilket omfang der vil være økonomiske fordele forbundet med investeringerne.
Det er hensigten at gennemføre en evaluering af virkningerne af lovforslaget, når ændringerne har været i kraft i to år.