23948sdkhjf

Nilfisk har opsuget Egholm

Forrygende start på 2013 for den danske redskabsbærer fra Egholm, der stortrives i det nye ejerskab
Der står stadig Egholm på facaden på Transportvej i Lemvig. På maskinernes typeskilte står Nilfisk-Egholm. Og på nogle af de nye modeller står der kun Nilfisk, selv om det ret beset er - en Egholm’er. Den gamle Egholm-ånd fornemmes også på fabrikken, som brødrene Kaj og Jens Christian Egholm 1. januar 2011 solgte til Nilfisk-koncernen. Og det går fremdeles godt i Lemvig.

- Starten på 2013 har været forrygende. Vi har solgt rigtig godt. Også mere, end vi havde budgetteret, fortæller salgschef Henrik Munk.

Hvis facadeskiltet med tiden skiftes ud på Transportvej, kommer der formentlig til at stå Nilfisk-Outdoor Division. Det hedder stedet allerede i koncernen. Nilfisk-Egholm i det vestjyske er nemlig blevet til andet og mere end fabrikken, hvor de skruer Egholm-redskabsbærere sammen. Egholm-fabrikken i Lemvig er også hovedkvarter for hele Nilfisks Outdoor Division med fabrikker både i Tyskland og Italien.

Købte stort ind

- Nilfisk nøjedes ikke kun med at købe Egholm. Koncernen købte også producenten af den store, tyske redskabsbærer Jungojet med 51 hk. Nu er maskinen en del af vores produktprogram under navnet CityRanger 3500. Tidligere havde Nilfisk købt en italiensk fabrik, der laver store gade-fejemaskiner, de såkaldte road-sweepers. Nu er det hele så samlet i Nilfisk Outdoor Division, som har hovedkvarter her i Lemvig, forklarer Henrik Munk.

Produktionen af CityRanger og de italienske fejemaskiner flyttes dog ikke til Lemvig. Fabriksbygningerne kan simpelthen ikke rumme mere produktion end den, der allerede er af de kendte Egholm-maskiner ParkRanger 2150 og den større CityRanger og 2250. Der ruller nemlig flere maskiner ud fra fabrikken end nogensinde tidligere.

Nye markeder

- Da vi blev en del af Nilfisk-familien, fik vi pludselig adgang til 34 salgsselskaber rundt om i Verden. Vi havde naturligvis allerede god eksport til en række markeder. Men med adgangen gennem Nilfisk-salgsselskaberne er vi pludselig begyndt at levere også til Kina, Rusland, Dubai, Tyrkiet og en række andre lande, som det ville have taget os mange år at komme ind i som Egholm, siger Henrik Munk.

- Produktionen her i Lemvig øges, fordi vi sælger mere og mere gennem de flere salgskanaler, vi har fået foræret. Lige i øjeblikket har vi en sending klassiske Egholm 2150-redskabsbærere på vej til Kina. Vi véd allerede, mens første portion er på vej, at flere kommer til at følge efter. En del markeder kender slet ikke redskabsbærere af denne type, men kender udmærket Nilfisk fra andre produkter. Derfor slår vi naturligvis på Nilfisk-navnet på nye markeder, fortæller salgschefen.

- Vi er stadig i gang med at blive integreret i Nilfisk-koncernen. På de gamle markeder er vi nu Nilfisk-Egholm. Over tid går det nok hen og bliver rent Nilfisk. Men jeg tror ikke, at Egholm-navnet forsvinder lige med det første. Nilfisk har også købt andre virksomheder, uden at fjerne kendte mærkenavne. Blandt andre har Nilfisk-Alto stadig dobbeltnavnet, ligesom vi har Nilfisk-Egholm, siger Henrik Munk.

En smal sag

Mens mange Egholm-ejere rundt om lægger an til at skifte vintergrejet ud med redskaber til den grønne sæson, lægger fabrikken i Lemvig an til at udvide produktsortimentet med en ny, smal sag. Vinteren på Transportvej er blandt andet gået med udvikling af en ny multi-klipper med bredde på blot en meter.

- Vi véd, at der er et behov for en klipper til blandt andet ældre kirkegårde og andre steder med smalle områder. Derfor har vi nu lavet Multiklipper 1000, som er skabt til vedligeholdelse af smalle græsstier. Der er tale om en bioklipper, som finsnitter græsafklippet og blæser det ned i bunden af plænen som gødning, fortæller salgschef Henrik Munk.

Også som rotorklipper

Der er også mulighed for at benytte Multiklipper 1000 som en grovædende rotorklipper. Hvis man fjerner klipperens inderskærm, kan den med en hastighed på 12-13 km i timen også klippe højt og måske vådt græs. Den nye klipper er konstrueret til montering på en Nilfisk-Egholm 2150. Og den vil med stor sikkerhed forblive den smalleste klipper-løsning til de grønne redskabsbærere. Selve maskinen er nemlig blot et par centimeter bredere end klippe-aggregatet, og derfor vil det ikke give mening at lave en endnu smallere klipper.

- Det er altid spændende at lancere nyheder, men det er nu noget, vi som regel gør flere gange hvert år. Jeg tror, at vi fremover vil komme til at præsentere endnu flere nyheder, efter at vi har fået Nilfisk i ryggen. Der investeres store ressourcer i produktudvikling, siger Henrik Munk.

En af de helt markante forandringer hos Nilfisk-Egholm skete, da fabrikken skiftede motorproducent. Nu ligger der Perkins-dieselmotorer i både ParkRanger 2150, CityRanger 2250 og den store tysker CityRanger 3500.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093