Når klimaskærmen bliver et kunstværk
Nyt udviklingsprojekt nedbryder grænserne mellem effektive glasfacader og kunst. Aluminium og glas giver illusion af at kigge gennem bladene på et træ
Glasfacaden, der sidder på boligprojektet D36 i Oslo, er udviklet i tæt samarjde mellem Element Arkitekter, Glassindustri og Uppe Ltd.
Det har resulteret i det nyudviklede facadesystem, hvor alle glasplader har identisk format og er udført med keramisk print på glasset. Det giver et både smukt og særpræget indtryk af at stå midt i en skov.
Det grønne skal tilbage
Idéen er at give det grønne tilbage til byen, både i en symbolsk og fysisk forstand. Tegnestuen arbejder med to grønne temaer: Det levende grønne" er på taghaven, på jorden og i de omkringliggende bygninger, der er præget af ældre murstenskonstruktioner i farverne gylden, rød, beige og grøn. Og den symbolske grønne" er facaderne mod gaden og parken lavet af genbrugt aluminium og flere overlappende glas med keramisk print-mønster, der giver en illusion af at kigge gennem bladene i et træ.
Et symbolsk træ
D36 er et udviklingsprojekt mellem arkitekter og glasindustrien i Norge, der har skabt den noget særprægede bygning.
Ved første øjekast falder den nemlig i med de grønne omgivelser. Og det har også været ideen med byggeriet:
- Vores idé med glasfacaden er, at huset skal fremstå som et symbolsk træ, hvor den forsænkede stueetage skal symbolisere træstammen og den øverste etage træets top, forklarer adm. direktør og partner i Element Architects, Cathrine Vigander.
Element Architects har designet glasfacaden i tæt samarbejde med producenten Modum Glasindustrien, og den er den første af sin art i Norge.
- Over en indre grøn aluminiumshud, som beskytter vindspærren, ligger flere lag med glas. Der er brugt klart glas med keramisk print, hvor farven hærdes i glasset. Det gør den modstandsdygtig over for vejr, vind og forurening, siger adm. direktør Henning Austad i Modum Glasindustrien i en pressemeddelelse.
En kunstfacade
- Facaden har været et udviklingsprojekt, og der har været meget projektering, før vi kom frem til det endelige resultat, som vi betegner som en kunstfacade, siger Cathrine Vigander.
Resultatet er blevet et omkostningseffektiv facadesystem, hvor kun det ene format bruges på alle glas og i én farve. Man har arbejdet digitalt hele vejen og alle har været involveret i udviklingen af systemet og installation sammen med selskab Uppe Ltd.
Hele facaden består af cirka 800 glaspaneler, fordelt på omkring 750 kvm.