23948sdkhjf

CAT-import kæmper med store IT-problemer

Pon Equipment har svære problemer med et stort internationalt anlagt IT-system, som egentligt skulle løfte Pon op i en langt højere IT-klasse
Pon har i forbindelse med implementeringen af et nyt IT-system ellers taget alle forholdsregler og gennemtestet firmaets nye system grundigt, før danske Pon Equipment skulle være først i Pon-koncernen til at tage det nye system i brug.

- Pon begyndte at udvikle systemet for flere år siden helt fra bunden. Der er lagt mange ressourcer i både selve IT-systemet og i at tilpasse organisationen til at få fuldt udbytte af det nye system. Den 29. april blev det taget i brug i Danmark, og desværre har det givet mange udfordringer. Hen over sommeren har kunder oplevet forsinkelser på reservedele, problemer med fakturaer, vanskeligheder med at få service, godkendelse af leverandørfaktura og dermed betaling af disse osv., siger adm. direktør Olaf Sterkenburg, Pon Equipment A/S.

Mange ulemper

- Der har været mange ulemper for kunderne og ikke mindst vore leverandører, og vi er endnu ikke helt kommet over det. Jeg er ked af de konsekvenser, som det har haft for vore kunder. Det er ikke i orden, at vi ikke har været i stand til at håndtere problemerne bedre over for kunderne. Vore medarbejdere er meget dedikerede og har mærket utilfredsheden hos kunderne, og de har haft fat i kraven på mig på kundernes vegne. Det forstår jeg godt, for medarbejderne er vant til, at Pon og Caterpillar er på højeste niveau, og det er vi på vej til at komme igen, fastslår Olaf Sterkenburg.

Systemet erstatter et gammelt Cat-system helt fra 1970’erne, og derfor var det et gennemgribende nyt system, der skulle bygges op. IT-systemet kobler alle funktioner hos Pon Equipment sammen i de ni selskaber i Pon-koncernen, hvor der arbejdes med Caterpillar. De ni selskaber har tilsammen 2700 medarbejdere og er den næststørste Caterpillar-forhandler i Europa.

Best practice-vision

Udgangspunktet for det nye system var en vision for, hvordan Pon skal drives for at kunne tilbyde den bedst mulige service. Der er ikke alene tale om et skift af IT-system, men også om en ny måde at tænke og arbejde på.

- Vi har været i tæt dialog med vore kunder i forbindelse med IT-problemerne, og selv om vi har haft problemer, som kunderne også har mærket, så har mange udtrykt forståelse for vores udfordringer. Vi føler således, at vores kunder har taget positivt imod vores fokus på fremtiden og arbejdet med at gøre os mere konkurrencedygtige end nogensinde.

- Jeg kan med stor overbevisning sige, at Pon Equipments ejerfamilie i Holland støtter op om vores kurs, og alle signaler fra hovedkvarteret går på, at vi skal lykkes med vore initiativer. Vore regnskaber afslører, at vi ikke har tjent penge i Danmark de seneste år, men det er et spørgsmål om tid. Hidtil har vi investeret i fremtiden, og omsætningen er vokset markant, og så skal bundlinjen også nok komme med. Vi har fået en blodtud, men det er bestemt ingen knockout, fastslår Olaf Sterkenburg.

Flere af de kunder, som Licitationen har talt med, bekræfter, at der har været store problemer, men som de alle siger:

- Det er noget alle kan komme ud for, og som kunde må vi hjælpe til med at få løst op for problemerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141