23948sdkhjf

Jord ad vandvejen til Køge

100.000 ton jord sejles fra Kvæsthusmolen til Køge
Byggeriet af det storstilede Kvæsthusprojekt i København kan rumme en del udfordringer. Den ene af entrepriserne består i at opføre et treetagers underjordisk parkeringsanlæg under Kvæsthusmolen. Projektet forudsætter et meget omfattende gravearbejde midt i vandet, som holdes tilbage af fangedæmninger af materiale fra molen.

Ikke mindre end 100.000 tons jord skal fjernes for at gøre plads til parkeringsanlægget. Utraditionelt har NCC Construction Danmark i samråd med bygherren valgt at bortskaffe jorden ad vandvejen. Det forestås af WaterWay Shipping i Middelfart.

– Vores forarbejde viste både miljømæssige og logistiske fordele ved transport til søs. Skibet kan lægge til ved byggepladsen, og i en enkelt daglig last kan vi have 2.100 tons jord. Det svarer til, at vi hver dag sparer København for 63 lastbiler, der kører frem og tilbage. CO2-udledningen er meget mindre, og vi undgår at sinke den i forvejen tunge storbytrafik. På pladsen betyder det imidlertid også, at det har været nødvendigt at gentænke håndteringen af den interne logistik, siger Christian Foshammer, der er entrepriseleder hos NCC Construction Danmark, der står for den ene af fem delentrepriser.

Første gang til søs

Han oplyser, at virksomheden foruden lastvogne også har overvejet at bruge pramme til jordflytningen, og at det er første gang, NCC Construction benytter sig af jordtransport til søs.

Jordtransporten er foregået over en periode på cirka to en halv måned, hvor der ugentligt er fragtet 10.600 tons til Køge Jorddepot – svarende til en skibslast pr. hverdag.

– Valget af skib frem for lastvogne har vist sig at være meget driftsikkert, for mens lastvogne kan blive forsinket i trafikken, når de skal gennem København, har det ikke været et problem her. Skibet har ligget ved molen hver morgen kl. 6.30 som aftalt, fortæller Christian Foshammer.

Stadig berettigelse

Projektet er ikke kun utraditionelt for NCC, men også for WaterWay Shipping, der hovedsagelig beskæftiger sig med internationale transporter.

– Store nærtransportopgaver i Danmark er ikke kernen i vores forretning. Derfor er det positivt at se, at vi alligevel har været konkurrencedygtige og har leveret til entreprenørens fulde tilfredshed. I processen har vi lagt stor vægt på fleksibilitet og har forsøgt konstant at have jahatten på, siger Jens Madsen, der er partner i WaterWay.

– Projektet viser, at små skibe stadig har deres berettigelse i en tid, hvor udviklingen går mod færre og større havne. Her lægger vi til ved en midlertidig kaj direkte ved byggepladsen og læsser mange tusinde tons med store kraner. Kajen har vi i øvrigt selv været med til at designe til formålet. Alt i alt kombinerer projektmodellen høj pålidelighed og effektivitet med optimal bæredygtighed og attraktiv totaløkonomi, fastslår han.

Kvæsthusprojektet er et helt nyt byrum ved Skuespilhuset i København, som skal skabe rammerne for et rigere og mere varieret by- og kulturliv ud til Københavns Havn. Projektet omfatter Kvæsthuspladsen, Kvæsthusbassinet som ramme om et nyt havnemiljø, Kvæsthusbroen som en eventuel senere broforbindelse til Dokøen og Operaen samt parkeringsanlægget under Kvæsthusmolen med plads til 500 biler.

Det er realiseret i et partnerskab mellem Realdania By og Kulturministeriet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11