Flere får medhold i byggeklager
Antallet af klager, hvor forbrugeren får medhold, er steget markant
- Forklaringen på, at der er flere, der får medhold i deres klager, kan måske ligge i, at der er mange af de indklagede virksomheder, der er gået konkurs. Når en virksomhed er gået konkurs, står klagen uimodsagt, og så kan det måske være nemmere at få medhold i klagen, siger sekretariatschef for Byggeriets Ankenævn, Louise Larsen.
I 2012 afsluttede Byggeriets Ankenævn 642 sager. 343 blev realitetsbehandlet. Det vil sige, at de hverken er blevet afvist eller henlagt. I 2012 fik forbrugerne fuldt medhold i hele 74 procent af de realitetsbehandlede klager.
Det er en stigning på 10 procentpoint i forhold til året før, hvor det kun var 64 procent klagerne, der resulterede i medhold for forbrugeren.
Samtidig med stigningen i antallet af sager, hvor forbrugeren får medhold, er antallet af klager, som ender med, at parterne indgår et forlig, faldet. I 2012 endte fem procent af de realitetsbehandlede klager med forlig. Året før var det 11 procent.
Tømrer- og murerfejl
Ankenævnets årsberetning viser, at antallet af indkomne klager i 2012 ligger nogenlunde på samme niveau som i de seneste par år - nemlig omkring de 600.
Det er også de samme fag som tidligere, der klages over. Tømrer- og murerarbejde samt vinduer og ydervægge er det, der hyppigst klages over. 30 procent af de indkomne klager i 2012 omhandlede murerarbejder, mens 40 procent omhandlede tømrerarbejder. 12 procent af klagerne gik på mangelfulde vinduer og ydersdøre.
Visuelle mangler
I forbindelse med klager over badeværelser og køkkener har Byggeriets Ankenævn lagt mærke til en ny tendens, nemlig at klagerne i højere grad vedrører visuelle elementer frem for funktionelle fejl og mangler.
- Det betyder ikke, at der ikke er baggrund for at køre en klagesag. Visuelle fejl kan sagtens være udtryk for fejl og mangler. Hvis en forbruger for eksempel har bestilt at få lagt fliser på et badeværelse diagonalt, og virksomheden ikke har gjort det, eller hvis fugerne er skæve, så er der stadig tale om deciderede fejl og mangler, siger Louise Larsen.
Antallet af klager over køkkener er faldet markant i løbet af de seneste fem år. Fra 2008 til 2012 er antallet af klager faldet med 50 procent. I 2012 modtog Byggeriets Ankenævn 33 klager over køkkener.
- Det er dejligt at se, at der er sket et fald i antallet af klager over køkkener. Efter vores opfattelse er der to forklaringer på nedgangen i antallet af klager. Det er en kombination af, at køkkenbranchen er blevet mere opmærksom på kvalitetssikring af deres produkter, og at der generelt bliver lavet færre køkkener. Det er blevet mere in at få nyt badeværelse og udskifte vinduer, forklarer Louise Larsen.
Fejl i naturmaterialer
De klager, ankenævnet modtager om visuelle mangler og fejl i køkkener, går i høj grad på naturmaterialer.
- Folk går meget op i det visuelle i køkkener. Klagerne kan for eksempel gå på farvespillet i en træbordplade, eller at årene flugter på køkkenlågerne, siger Louise Larsen.
Selv om en klage omhandler naturmaterialer, hvis struktur og udseende kan variere, betyder det ikke, at forbrugeren ikke kan få medhold.
- Man kan godt få medhold i en klage over naturmaterialer, men tolerancerammen for netop naturmaterialer er stor. En forbruger får typisk ikke medhold i en klage over knastudtræk på en vinduesramme af træ, men hvis rammen har knastudtræk over det hele med store brune plamager af harpiks, kan man alligevel godt få medhold. Nævnet vurderer hver enkelt sag individuelt, siger Louise Larsen.
Byggeriets Ankenævn
Byggeriets Ankenævn er et privat ankenævn. Bag ankenævnet står Forbrugerrådet, Parcelhusejernes Landsforening og Dansk Byggeri.
Byggeriets Ankenævn behandler klager fra forbrugere over maler-, murer-, tømrer-, snedker-, gulv-, køkken-, stenhugger-, tække-, kloak-, brolægger-, anlægsgartner- og jordarbejder s amt leverancer af vinduer, yderdøre og køkkenelementer.
Byggeriets Ankenævn behandler ikke klager over nybyggerier med en samlet entreprisesum på over en mio. kroner inklusive moms.