23948sdkhjf

Første 600 meter af i alt 31 km tunnel

Med tunnelboremaskinens gennembrud til Nørrebros Runddel når Cityringen en vigtig milepæl
De første 600 meter københavnsk undergrund er omdannet til ny metrotunnel. Dermed er der for alvor taget hul på boringen af tunnelen til Cityringen med tilsammen cirka 31 kilometer tunnel fordelt i to tunnelrør på hver 15,5 km. Men der er langt igen.

Endnu er kun én af fire tunnelboremaskiner kommet i gang med borearbejdet. Det er tunnelboremaskinen, der har fået navnet Nora, der har boret de første 600 meter fra udgangspunktet i arbejdsskakten under Nørrebroparken til den kommende station ved Nørrebros Runddel. Mandag brød Nora gennem betonvæggen ind til stationsboksen i hvad Metroselskabet kalder en vigtig milepæl.

Nu får maskinen et hvil, hvor den skal gennemgå en række servicetjek og trækkes frem til den modsatte ende af stationsboksen forderefter at fortsætte turen videre mod næste station ved Nuuks Plads.

Snart klar til start

Cityringens anden tunnelboremaskine, som vil blive døbt Tria, er i øjeblikket ved at blive samlet på bunden af skakten i Nørrebroparken. Metroselskabet oplyser, at den ventes at begynde boring af det paralelle rør mod Nørrebros Runddel inden for ganske kort tid.

Disse to tunnelboremaskiner fortsætter frem til den kommende station ved Frederiksberg Alle/Platanvej, hvor de tages op og fragtes på lastbil tilbage til Nørrebroparken. Herfra borer de den modsatte vej frem til Sortedamssøen, hvor de tages op.

15 meter i døgnet

De to sidste tunnelboremaskiner er endnu ikke kommet til Danmark og vil først begynde deres færd gennem københavnerkalken i første halvdel af 2014.

Disse to maskiner - Eva og Minerva - får i første omgang udgangspunkt fra Otto Busses Vej i sydvestkvarteret, hvor Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter bliver opført.

I første omgang borer de frem til den kommende Metrostation ved Københavns Hovedbanegård, hvor de tages op og fragtes til skaktbyggepladsen på Sønder Boulevard. Herfra borer de sig frem til Frederiksberg Allé-stationen, inden de fragtes til Sortedamssøen til den sidste etape herfra til Københavns Hovedbanegård.

Tunnelboremaskinerne borer i gennemsnit omkring 15 meter i døgnet og kører både dag og nat. Det er den italienske tunnelentreprenør Seli, der både producerer maskiner og står for borearbejdet.

Det vil tage samlet godt tre år at bore de to tunneler.

Cityringen skal efter planen tages i brug i december 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.149