Fut i Togfonden
Forskellige elementer har været til diskussion, og Enhedslisten har blandt andet betinget sig, at også regionaltogene kan komme til at køre lidt hurtigere, og dermed yde en lidt bedre service, uafhængigt af hurtigtogene mellem de store byer.
Transportministeren har desuden serveret en buffet for Dansk Folkeparti bestående af en linjeføring fra Vejle til Billund. Denne lokkemad skal være med til at sikre et lidt bredere flertal bag regeringens forslag om at bruge de godt 28 oliemilliarder til infrastruktur.
Dermed begynder den store infrastrukturplan så småt at tage form. Danmark kommer til at hænge bedre sammen, når man ser det i sammenhæng med de nye motorveje, som er under opførelse, og som planlægges gennemført i de kommende år.
Det drejer sig om motorvejen fra Herning til Holstebro, og udvidelsen af den fynske motorvej, inklusive forbindelsesvej til det nye universitetshospital, så flaskehalsen her mindskes væsentligt.
Fælles for det hele er store fordele i kraft af større mobilitet, og ikke mindst den vækst, der altid følger i kølvandet på sådanne projekter.
Nu er det så bare, at der skal råbes vagt i gevær. For det hele kommer ikke til at fungere, før man har nogle toge, der rent faktisk kan køre på de skinner, der lægges ud.
Den danske befolkning har måbende set billeder af et manglende tog, bestilt af den danske stat, men i stedet for at blive leveret til Danmark, står det parkeret i Libyen som en gave til nu afdøde diktator Muammar Gaddafi.
De togsæt vi rent faktisk fik leveret, kunne ikke køre. Resten af den historie er kendt, men vi tåler ikke en gentagelse af affæren.
Denne gang skal udbuddet - og ikke mindst leverancen - køre på skinner fra afgang til ankomst.