MT Højgaard svigtede sin kontrol for svejsearbejde
Banedanmark er hård i sin kritik af MT Højgaards styring og kvalitetskontrol ved arbejdet med ny jernbanebro over Limfjorden
Sådan lyder en af konklusionerne i en evaluering, som Banedanmark har gennemført af forløbet fra indgåelse af totalentreprisekontrakten med MT Højgaard 3. maj 2012 frem til broens ibrugtagning 29. april i år. Der udtales samtidig hård kritik af MT Højgaards styring og kvalitetskontrol.
Det fremgår, at MT Højgaard valgte en høj grad af parallelitet mellem programfase, projektering og udførelse for at fremskynde projektet. Det indebar, at vigtige forundersøgelser og afklaringer af projekteringsydelsen ikke var på plads, da produktionen af broklappen blev påbegyndt hos MT Højgaards underleverandør i Polen. Det medførte, at allerede producerede delelementer måtte kasseres, og at produktionen, som følge af ikke opdateret projektmateriale, blev forsinket.
Det fremgår af evalueringen, at bygherren besluttede at få foretaget en fysisk kontrol af de første elementer, efter de var ankommet til Aalborg, fordi det ikke havde været muligt at få sikkerhed for kvaliteten i de dokumenter, som totalentreprenøren havde fremvist indtil da. Man noterer, at omfanget af fejl var langt større end tilladeligt". Sammenlagt konstateres 500 svejsefejl.
MTH erkender ansvar
Banedanmark mener, at MT Højgaard ikke har haft tilstrækkeligt overblik over projektets kompleksitet, ikke har været i stand til kvalitetsmæssigt at styre sine underleverandører, og at egenkontrollen svigtede og ikke fangede alvorlige kvalitetsbrist i forhold til projektering og svejsning.
MT Højgaard erkender sit ansvar, men noterer også, at projektet blev ændret undervejs.
- Såvel vi som vores kunde har været overrasket over opgavens omfang og kompleksitet. I forhold til det oprindelige udbud blev projektet ændret en del undervejs, således at den reelle opgavevolumen endte med at blive cirka dobbelt så stor. Det drejer sig både om, at vi i stedet for blot at levere en broklap også skulle levere mekanik til maskineriet og om ændrede krav til arbejds- og godkendelsesprocesser, siger projektdirektør Henning Schultz til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han oplyser, at underleverandøren i Polen tidligere har været pålidelig og leveret arbejde til MT Højgaard i høj kvalitet.
- Samarbejdet har imidlertid i dette tilfælde ikke levet op til vores forventninger, og vi har derfor rejst et krav imod dem. Men over for bygherren er der ingen tvivl om, at kvaliteten af svejsningerne er vores ansvar. Som det også var fremme i foråret skyldtes en del af forsinkelserne, at der var problemer med kvaliteten af svejsningerne på broklappen fra leverandørens side i Polen. Kvalitetskontrollen af svejsearbejdet hos vores underleverandør var mangelfuld, og den kvalitetskontrol bærer vi ansvaret for, siger Henning Schultz.
Det rigtige valg
Banedanmark mener i øvrigt ikke, at det ville have gjort nogen forskel, hvis den fastsatte dagsbod havde været højere end 0,5 promille, som fastsat i udbudsmaterialet. Det ville ikke have forøget totalentreprenørens incitament til væsentligt hurtigere færdiggørelse, da de samlede omkostninger ved reparationen udgør langt større beløb.
Banedanmarks arbejde og håndtering af sagen er også blevet evalueret. Det er sket af den uafhængige rådgivningsvirksomhed Emcon, som overordnet mener, at Banedanmark har håndteret opgaven professionelt og hensigtsmæssigt. Man mener dog, at Banedanmark kunne have reageret mere hensigtsmæssigt på en række informationer om risici og problemer under både projektering og udførelse af broklappen i Polen. Det kunne have formindsket forsinkelsen, mener Emcon. Fra de afgørende svejsefejl blev erkendt, har Banedanmark udvist kompetent og effektiv håndtering af projektet.