Esco-projekt i Aarhus skrumper
Ændringen i, hvordan solenergi bliver afregnet, er en af årsagerne til, at Esco-projektet i Aarhus er skrumpet i størrelse
Det er Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune, som har valgt at trække sig fra Esco-projektet, som skal køre sideløbende med det omfattende energioptimeringsprojekt til knap en halv mia. kroner, som kommunen selv skal stå i spidsen for.
Forudsætningerne for afregning af produceret solenergi (den nuværende nettomålerordning), er væsentlige i forhold til den beregnede tilbagebetalingstid. Regeringen har besluttet at ændre nettomålerordningen, så det vil være mest rentabelt at etablere solcelleanlæg på bygninger, som har sit primære el-forbrug i timerne, hvor solcellerne producerer el," skriver Kultur og Borgerservice i sit høringssvar til Esco-projektet.
Fire solcelleanlæg
I forbindelse med Esco-projektet, som Aarhus Kommune samarbejder med NCC omkring, var det foreslået, at der skulle opsættes solcelleanlæg på fire af bygningerne. Tre af bygningerne - nemlig Egelund Idrætscenter, Lystrup Idrætscenter og Aarhus Skøjtehal - tilhører Kultur og Borgerservice. Solcellerne udgjorde 6,3 mio. kroner af de i alt 8,4 mio. kroner, som Kultur og Borgerservice skulle anvende i direkte anlægsinvesteringer i forbindelse med Esco-projektet. Kultur og Borgerservice vurderer, at det alt i alt er en meget begrænset investering sammenholdt med omkostningerne til blandt andet projektledelse og opfølgning i forhold til leverandørens garantiforpligtelse.
Esco-projektet er allerede udført på tre kommunale bygninger som forsøgsprojekt, og nu skal byrådet i Aarhus Kommune beslutte, om Esco-projektet skal videreføres, så de resterende 11 kommunale bygninger også bliver energirenoveret efter Esco-modellen.
- Bygningsstyregruppen og Magistraten anbefaler, at kommunen udfører Esco-projektet på de nu 11 bygninger. Byrådet skal endeligt beslutte, om projektet skal fortsætte. Formentlig bliver det på næste byrådsmøde, forklarer projektleder Karen Margrethe Høj Madsen fra Aarhus Kommunes ejendomsforvaltning.
Ifølge Karen Margrethe Høj Madsen er baggrunden for at fortsætte med Esco-projektet på trods af, at det er blevet mindre i omfang, og at kommunen arbejder på et langt større energirenoveringsprojekt, som er et alternativ til Esco, at man vil drage nytte af det store forarbejde samt få erfaring med Esco-modellen.
Mindre besparelse
NCC lovede i tilbuddet til Aarhus Kommune, at kommunen kunne opnå 20 procent i energibesparelser på bygningsporteføljen som helhed.
De lovede besparelser kunne opnås under de forudsætninger, der gjorde sig gældende, da virksomheden afgav bud. Nu har forudsætningerne imidlertid ændret sig ved, at Kultur og Borgerservice har trukket sig fra projektet, og derfor kan Aarhus Kommune ikke kræve, at NCC kan indfri målet om 20 procent energibesparelse.
I det reducerede Esco-projekt er forventningen fra kommunens side, at der opnås en energibesparelse på 15 procent, og at tilbagebetalingstiden er ni år. Det betyder, at Esco-projektet ikke længere lever op til Aarhus Kommunes mål om mindst to procent energibesparelse om året.