23948sdkhjf

Dansk tegnestue vinder i Tyskland

Arkitektfirmaet Dissing+Weitling skal tegne bro, der bliver nyt vartegn til Hamborg
Dissing+Weitling har i samarbejde med to tyske ingeniørfirmaer, Schlaich Bergermann und Partner og WTM vundet konkurrencen om en ny bro til 1,3 mia. kroner over Elbens sydlige gren i Hamborgs havneområde.

12 af Europas førende brodesignere og rådgivergrupper var inviteret til konkurrencen om Tysklands største broprojekt i årtier.

Broen, Süderelbebrücke, er en del af en ny forbindelse mellem de nord-sydgående motorveje E27 og E22. Formålet er at lede den gennemgående trafik uden om Hamborgs centrum og derved undgå et trafikalt sammenbrud.

Der blev i konkurrenceprogrammet lagt stor vægt på, at broen med sin beliggenhed og størrelse ville blive en meget vigtig del af byens silhuet. Broen skulle derfor ikke alene opfylde de funktionelle og tekniske krav, den skulle tillige have et karakteristisk og genkendeligt udseende.

Dårlig forfatning

Et af Hamborgs mest markante bygværker i dag, synlig fra store dele af byen, er Köhlbrandtbroen, der også spænder over Elbens sydlige gren.

Broen er fra 1974 og blev, da den blev bygget betragtet som et pionerarbejde inden for brobygning. Den er i dag i en meget dårlig forfatning og desuden er gennemsejlingsfaget for lavt til den nye generation af containerskibe.

Det er derfor besluttet, at broen skal nedrives, og det var derfor en vigtig betingelse i konkurrencen, at Süderelbebrücke skulle være det nye vartegn for Hamborgs havn. Dette har været en vigtig parameter ved udformningen af broen.

Broen, en skråstagsbro, er i alt 535 meter lang med et hovedspænd på 350 meter. De to pyloner er 145 meter høje og gennemsejlings højden er 55 meter. Pylonerne er en kompositkonstruktion af beton og stål, mens brodækket er i stål.

Succes i udlandet

Dissing+Weitling startede deres karriere som broarkitekter med Storebæltsbroen og er i dag med over 200 broprojekter i 30 lande blandt verdens førende inden for dette område.

Blandt deres arbejder er en af de mest markante broer fra de senere år, Stonecutters Bridge, som med sine 300 m høje pyloner er blevet et vartegn for Hong Kong.

Firmaet har gjort sig stærkt gældende i internationale designkonkurrencer og har inden for de sidste måneder, udover broen i Hamborg, vundet konkurrencen om Skurobroen i Stockholm og en bro over Rhinen i Voralberg i Østrig.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078