23948sdkhjf

Byggeklager falder oftere ud til kundernes fordel

Færre forlig mellem parterne. Flere medhold til forbrugerne. Det er situationen for klagesager i byggeriet.
Flere forbrugere får medhold i deres klager til Byggeriets Ankenævn, når de er utilfredse med for eksempel ombygninger, tilbygninger og reparationer, som de har fået udført af håndværksfirmaer.

Samtidig indgår de stridende parter i mindre grad forlig end tidligere. Det viser Byggeriets Ankenævn årsberetning fra 2012, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Forklaringen på, at der er flere, der får medhold i deres klager, kan måske ligge i, at der er mange af de indklagede virksomheder, der er gået konkurs, siger Louise Larsen, som er sekretariatschef for Byggeriets Ankenævn.

- Når en virksomhed er gået konkurs, står klagen uimodsagt, og så kan det måske være nemmere at få medhold i klagen, tilføjer hun.

I 2012 afsluttede Byggeriets Ankenævn 642 sager. 343 blev realitetsbehandlet - det vil sige, at de hverken er blevet afvist eller henlagt. I 2012 fik forbrugerne medhold i hele 74 procent af de realitetsbehandlede klager.

Det er en stigning på 10 procentpoint i forhold til året før, hvor det kun var 64 procent af klagerne, der resulterede i medhold for forbrugeren.

Samtidig med stigningen i antallet af sager, hvor forbrugeren får medhold, er antallet af klager, der ender med, at parterne indgår et forlig, faldet.

I 2012 endte fem procent af de realitetsbehandlede klager med forlig. Året før var det 11 procent, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172