Dieselforslag rammer forkert
Den økonomiske fordel ved at køre dieselbiler fjernes med skatteudspil. Forligsbrud mener DF
Til gengæld indeholder reformen mange økonomiske tidsler, der ikke mindst rammer mange små og mellemstore virksomheder i byggebranchen.
Regeringen vil blandt andet øge den såkaldte udligningsafgift med hele 52 procent for dieselbiler, hvilket reelt vil fjerne den økonomiske fordel ved at køre dieseldrevne biler.
Det rammer såvel virksomheder som mange pendlere, der har haft en fordel ved at køre på diesel.
Fejlskud
Når det gælder selve ejerafgiften for dieselbiler øges den med over 1000 kroner pr. køretøj, der kører eksempelvis 17 kilometer per liter diesel.
For et køretøj, der yder 21 kilometer pr. liter er fordyrelsen over 800 kr. årligt, begge med udgangspunkt på 22.000 kilometer årligt, hvilket er klart under, hvad de fleste håndværkerbiler og mange pendlere kører. Indtægterne fra de øgede afgifter skal bruges til fortsat at holde el-bilerne fri for afgift
Formanden for Håndværksrådet, Niels Techen, advarer regeringen mod at "fodre hunden med dens egen hale":
- Det kan godt være, at der er lettelser på vej for visse erhvervsområder, men det nytter ikke noget, hvis pengene blot kradses ind igen andre steder. De forøgede afgifter på dieselbiler er et klart fejlskud, der vil gøre det dyrere at drive virksomhed i Danmark, siger Niels Techen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Forligsbrud
I øvrigt mener Dansk Folkepartis trafikpolitiske ordfører Kim Christiansen, at afgiftsforhøjelsen for dieselbiler er et forligsbrud i forhold til trafikaftalens afgiftsreform.
- Prisforskellen mellem benzin og diesel er i forvejen blevet så lille, at fordelen ved diesel svinder mere og mere ind. Afgiftsforhøjelsen rammer helt uretfærdigt de danskere, der har langt på arbejde, og som derfor har valgt at anskaffe sig en dieselbil, siger Kim Christiansen, der oplyser, at Dansk Folkeparti "som forligspartner vil nedlægge veto mod en afgiftsforhøjelse, der rammer en halv million bilejere.
- Regeringen skal lade bilisterne være i fred. De bidrager årligt til statskassen med 43 mia. kr., så nu skal skruen altså ikke strammes mere. Otte ud af ti danskere benytter bilen, når de skal på arbejde. Det virker som om regeringen kreativt sidder og gennemgår alle muligheder for at plage bilisterne med en tættekam, siger Kim Christiansen.