23948sdkhjf

Letbane vejet op mod metro

Rådet for Bæredygtig Trafik opfordrer politikerne til i langt højere grad at fokusere på letbaneløsning i København
En offentlig "politikerhøring" med Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT) om udbygning af den kollektive trafik i København og klimavenlige transportløsninger, som finder sted den 18. januar, er et af de første bud i 2012 på fremtidens danske infrastruktur.

I forbindelse med høringen peges der på, at ledningsomlægninger og andre forarbejder i forbindelse med anlægget af Metro Cityringen i København er i fuld gang, men samtidig er behovet for flere kollektive trafiklinier påtrængende.

RBT ser først og fremmest letbanerne som alternativ til mere metro, og på høringen vil man så forsøge at inddrage politikerne, borgerne og planlæggerne i processen.

Mest for pengene

I en såkaldt screeningsrapport om hurtig udbygning af den kollektive trafik fra april 2011, "Udbygning af den kollektive trafik i København", blev der foretaget en sammenligning af metro, letbane og busbetjening i København:

- Samtidig forsøger kræfterne bag yderligere metroudbygning at kortslutte en politisk beslutning om at sætte gang i den næste fase af metroudbygningen - en metrolinie til Nordhavnen – under dække af, at der kan spares penge ved at beslutte det hurtigt. Alt sammen uden at der foretages en grundig analyse af, hvorledes Hovedstadsområdet samlet får den bedste og mest effektive kollektive trafikudbygning for pengene, skriver RBT.

En arbejdsgruppe fra RBT har underkastet den københavnske rapport en kritisk gennemgang med henvisning til, at den stiller letbaner i "et urimeligt dårligt lys". Samtidig har man udarbejdet en sammenligning af metroløsningen med en samlet letbaneplan baseret på samme investeringsbeløb.

Urimelig måde

Det er ikke mindst beslutningen om en betalingsring, der får arbejdsgruppen til netop nu at pege på behovet for letbaner som led i en samlet kollektiv trafikplan for hovedstadsområdet:

- Denne rapport har til formål at påvise, at den fremlagte screeningsrapport på urimelig måde forsøger at fremstille letbaner som en dårlig løsning i den kollektive trafik for Hovedstaden. Endvidere påviser rapporten, at hvis målet er at få det bedste kollektive trafiksystem for pengene, så slår letbaner metroen med mange baner, hedder det videre fra RBT.

Den skitserede letbaneplan skal altså alene ses som et bud på, hvor meget letbanenet, man kan få for det samme beløb, som de tre metrolinier vil koste.

Letbanelinierne skal ses som en række radiallinier, der fører ind til byen – og til metronettet. Desuden kan der anlægges to eller tre ringlinier ad såvel Ring 2 og Ring 3 – eventuelt også en linie på en del af ring 4.

Lokale tilpasninger

- Radiallinierne kan forgrenes i yderpunkterne og eksempelvis have endestop ved større Park&Ride anlæg ved motorvejene omkring København, hedder det i rapporten.

De indtegnede linier vil groft beregnet svare til cirka 200 kilometer letbaner, hvilket efter internationale erfaringer vil koste 150-200 mio. kr. pr. kilometer altså en samlet pris mellem 30 - og 40 mia. kr. Der er således i denne plan god plads til ekstra kilometer letbane til lokale tilpasninger inden vi når op på de 47,8 mia. kr., som de tre metrolinier koster, konkluderer RBT.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088