Ambassade er iklædt haute couture
Der er taget alternative metoder i brug for at udsmykke stilladserne, der i øjeblikket omgiver den franske ambassade i København
Renoveringen af det Thottske Palæ på dørtrinnet til Nyhavn, der blev opført af admiral Niels Juel i årene 1683 til 1686 , er i fuld gang. Som en del af renoveringsarbejdet har ambassaden indgået et samarbejde med den franske virksomhed Athem for at udtænke et original stillads-banner, der både tager hensyn til miljøet, og som samtidig fremhæver Frankrigs smag for elegance. Athem iklæder for en kort stund Det Thottske palæ i haute couture-stil, som vil give det københavnske bybillede et anderledes og internationalt præg.
Formkunstneren Pierre Delavie har som bannerets baggrund valgt at afbilde det Thottske palæs facade, mens forgrunden vil være dækket af kniplinger - til ære for det traditionsrige franske håndværk.
Genbrug af materialer
I Pierre Delavies installation, som han har kaldt "Jour de France", kan man således ane ambassadens forvandling under et slør i rødbrune farver, der harmonerer med farverne i Københavns historiske bymidte.
Selve restaureringsprojektet er et dansk-fransk samarbejde om restaurering af bevaringsværdige bygninger. Til at lede projektet har det franske udenrigsministerium valgt det førende franske arkitektfirma inden for bygningsrestaurering 2BDM, som arbejder side om side med danske arkitekter på stedet. Arbejdet bliver udført af de mest kompetente virksomheder og håndværkere inden for deres felt.
Restaureringen adskiller sig fra andre projekter, fordi den ikke alene søger at restaurere palæets udseende i sin helhed, men også genbruger de materialer og teknikker, som håndværkerne brugte, dengang det blev bygget.
Ambitiøse projekter
Athem er specialiseret i udendørs kommunikation og skaber og iscenesætter installationer i meget stort format og er blevet bemærket ved flere ambitiøse projekter på stilladser på bygninger i Paris og i udlandet.
Athem har med en række innovative kreationer og spektakulære iscenesættelser oplevet en støt stigende succes, hvoraf kan nævnes: Louis Vuitton-kufferterne på Champs-Elysées, Jaeger- LeCoultre på Place Vendôme, Swatch-urene ved Louvre og Monnaie de Paris, Nexans på Versailles-slottet og Mandarin Gallery i Singapore.
På trods af installationernes korte levetid lever de videre i erindringen.