Konservative undrer sig over prispolitik
Benedikte Kiær fra De Konservative sætter spørgsmålstegn ved, om Øresundsbroen overholder aftalerne om prispolitikken
I det oprindelige forslag til loven om at anlægge Øresundsbroen var det anført, at "udgangspunktet ved fastsættelsen af taksterne for vejtrafikken skal være niveauet for færgetaksterne ved Helsingør-Helsingborg, hvorved den kollektive trafik som forudsat begunstiges".
Det hed desuden, at "udgangspunktet ved beregning af projektets totaløkonomi er et beløb på 65 mio. kroner årligt. For personbiler skal der hver vej betales en afgift på i gennemsnit 160 kroner for at benytte forbindelsen. Dette svarer til taksten for at benytte Helsingør-Helsingborgforbindelsen".
Flere lastbiler
Det hedder videre om taksterne, at for så vidt angår taksterne for vejtrafikken er det fastsat, at udgangspunktet for konsortiets fastsættelse heraf er niveauet for færgetaksterneved Helsingør-Helsingborg. Dette indebærer, at taksterne skal fastsættes på dette niveau, medmindre de to regeringer er enige om noget andet, hvorved den kollektive trafik som forudsat begunstiges".
Benedikte Kiær spørger derfor transportminister Henrik Dam Kristensen (S), om Øresundsbroens takster for overkørsel med både personbiler og lastbiler stadig følger taksten for at benytte færgeforbindelsen Helsingør-Helsingborg, som det oprindeligt var forudsat.
Betalingstid er forlænget
Hun peger ligeledes på, at tilbagebetalingstiden på Øresundsbroen siden dens etablering er blevet forlænget fra de oprindelige planlagte 30 år til 34 år.
- Alligevel er udviklingen i såvel personbiler som lastbiler øget med 2,3 gange i forhold til volumen i år 2001 - første hele driftsår. I år 2011 passerede flere end 6,9 mio. køretøjer. Hvorfor er tilbagebetalingstiden Øresundsbroen er blevet forlænget i forhold til de oprindelige beregninger? Skyldes det takstnedsættelser og rabatter ved overkørsel af broen, spørger det konservative folketingsmedlem.
Det har ikke inden for svarfristen været muligt for ministeren at indhente de fornødne oplysninger til at kommentere Benedikte Kiærs spørgsmål, men Licitationen - Byggeriets Dagblad vender tilbage til sagen, når svarene foreligger.