23948sdkhjf

Milliarder at tjene på bedre udbud

Forsyningsselskab har tjent mange penge på præcise udbud – de opfordrer kommuner til det samme
Sidste år blev vandaflednings-afgiften sat ned med 16 procent i Guldborgssund Forsynings område på Falster, og direktør Flemming Bach mener, at en af de væsentlige forklaringer på det er, at de er dygtige til at udbyde opgaver på den rette måde.

Direktøren mener, at mange andre udbydere blandt andet kommunerne kunne blive bedre.

- Det er milliarder at hente på dette område inden for udbud af alle opgavetyper – lige fra vareleverancer og tjenesteydelser til store bygge- og anlægsopgaver. Det handler om at satse på at have en optimal udbudsafdeling eller personer, der kan definere lige nøjagtigt, hvad de ønsker udbudt, inden de sender det ud, siger Flemming Bach.

Guldborgssund Forsyning har stor erfaring med udbud og store af slagsen.

Inden for bygge- og anlægsområdet udbød de i 2011 opgaver for 310 mio. kr.

Og selskabet har ingen problemer med de mange udbud. Tværtimod oplever direktøren dem som positive processer, der gør alle parter tilfredse.

Stram op

Flemming Bach mener, at der er rigtig mange andre udbudsgivere, som med held kunne stramme op og planlægge bedre, så det er muligt både at få en meget bedre proces, undgå klagesager og endelig sørge for at få højere kvalitet til færre penge.

- Der er i mit sind ingen tvivl om, at vi har gjort en forskel i vores virksomhed ved at prioritere at blive rigtigt skarpe til at lave de rigtige udbud på den rette måde. Og det har ikke bare givet et økonomisk afkast, men det har også betydet gode partnerskaber, som har sikret et mere givende og lærende miljø inden for udbud, siger han.

Han mener konkret, at blandt andet kommunerne kunne blive bedre ved, at de udpegede personer eller et team til udbudsspecialister, som kunne være på forkant med udviklingen på denne vigtige del af deres udgiftsområde.

- Det her handler meget om erfaring og at have styr på sin prioritet. Man skal vide præcist, hvad man vil have udført, og man skal også vælge den optimale udbudsform. Der er mange udbudsvarianter, og der er ikke nogen formel på, hvornår man vælger en bestemt form. Derfor er det ret vigtigt, at der er en gruppe innovative og erfarne folk, der sidder med ansvaret, siger han.

Han understreger endnu en gang, at det vigtigste er at definere lige nøjagtig, hvilken opgave, der skal udføres.

- I dag er der udbud, hvor man sender opgaverne ud, inden man har gjort sig klart, hvad man vil have. Den slags udbud ender ofte galt, siger han.

Bange kommuner

Mange udbud ender i Klagenævnet for Udbud og kommunerne er, som vi skrev i sidste uge bange for, at det sker, da det er dyrt.

Indkøbschef i Tønder Kommune, og formand for den offentlige indkøbscentral IKA, Tom Wienke, fortalte til Licitationen, at det medførte mindre innovation inden for udbud i kommunerne.

Han hilste velkomment, at erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) nu vil give reglerne på området et servicetjek.

Men dette tiltag har Flemming Bach svært ved at se det fornuftige i.

- Min oplevelser er, at vi har nogle meget gode udbudsregler. De er komplekse og kræver indsigt – ja - men det kan ikke være anderledes med sådan et omfattende og alvorligt område. Jeg tror ikke, det er reglerne, der fejler noget, men det er nok dem, der skal bruge reglerne, der trænger til at blive bedre, siger han.

KL afviser kritik

Hos Kommunernes Landsforening (KL) er specialist inden for udbud, konsulent Anders Brøndum, dog ikke enig i forsyningsdirektøren kritik af, at kommunerne er for dårlige til at lave udbud.

- Så ligetil er det ikke. Mange af kommunerne har oprustet på dette område, og de har specialiseret sig og afprøver forskellige former for samarbejder. Så det er ikke her, de store ændringer skal ske, siger han.

Anders Brøndum håber, at den nye arbejdsgruppe under erhvervs- og vækstministeriet finder frem til nogle brugbare løsninger.

- Det er glædeligt, at regeringen har taget dette initiativ. For der er i den grad behov for, at klagesystemet nytænkes. Der skal sikres større gennemsigtighed og kontinuitet i praksis på udbudsområdet. Måske i form af en egentlig udbudslov. Desuden må klagesystemet indrettes, så der sikres større symmetri mellem den offentlige udbyder og klageren i forhold til omkostningerne ved at klage. Det håber vi, arbejdsgruppen vil tage op, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093