23948sdkhjf

Femern-tunnel sætter grønne aftryk

Femern-forbindelsen vil samlet set give et positivt bidrag til miljøet og klimaet, viser oversigt fra bygherren
Når tunnelen under Femern Bælt åbner i 2021, vil den give et positivt bidrag til miljøet, klimaet og naturen. Det viser en oversigt, som bygherren Femern A/S har udarbejdet.

Oversigten "Femern forbindelsens grønne aftryk" belyser de faktorer, der påvirker miljøet, klimaet og naturen i anlægsfasen, og når den faste forbindelse er i brug.

Femern A/S oplyser, at bygherren under de seneste fire års projektering har været stærkt optaget af at minimere projektets negative konsekvenser på miljø, klima og natur. Derfor er miljøundersøgelserne forud for byggeriet de mest omfattende og grundige, der hidtil er udført i Danmark. Den viden og de data, der er indsamlet, har eksperterne hos rådgiverne og teknikerne i Femern A/S anvendt til at udvikle og planlægge skånsomme produktionsmetoder og optimale tekniske løsninger. Ambitionen er at tilgodese det omgivende samfund bedst muligt både i anlægsfasen og i driftsfasen.

Spild skal reduceres

Af oversigten fremgår, at der i anlægsfasen anvendes de nyeste og mest miljørigtige produktionsmetoder. Traditionelt produceres sænketunneler i tørdok på land og det kræver meget plads og giver dårligere arbejdsmiljø. På Femern-projektet støbes tunnelelementerne i en fabrik opført specielt til formålet.

Femern A/S stiller højere konkrete miljø- og klimakrav til entreprenørerne end ved tilsvarende store anlægsprojekter. Spildet fra gravearbejdet bliver begrænset mest muligt ved at bruge stort maskineri og gennem god planlægning. Spredning af sediment fra gravearbejdet er den største påvirkning af miljøet i Femern Bælt – derfor skal spildet være så lille som muligt. Derfor bliver der stillet konkrete krav til entreprenørerne, der også skal være innovative, når de planlægger og vælger metode.

Under anlægget begrænses støj mest muligt og koncentreres i dagtimerne. Femern A/S noterer, at man netop for at minimere gener fra støj og trængsel mest muligt vil få flest mulige materialer til anlægget leveret fra søsiden.

Når kyst-kyst anlægget er i drift er færre beboere udsat for støj end i dag. Der er også krav om, at entreprenørerne skal anvende det nyeste og mindst støjende materiel.

Femern Bælt får tilført nyt plante- og dyreliv fra stenrevet oven på sænketunnellen nær kysterne, når projektet er færdigt. De sten, der beskytter tunnelen, bliver til nye attraktive områder for flora og fauna.

Positiv klimaeffekt

Den faste forbindelse vil også have en positiv effekt på klimaet, idet projektet ifølge oversigten reducerer den årlige CO2-udledning med 200.000 ton. Det sker på grund af kortere afstande mellem Skandinavien og det centrale Europa og en styrket jernbane, som bliver langt mere konkurrencedygtig både i europæisk og regionalt perspektiv. Mere gods flytter fra vej til jernbane blandt andet fordi kapaciteten og hastigheden på strækningen mellem Skandinavien og det øvrige Europa vil blive øget betydeligt.

Naturen genoprettes

Med hensyn til anlægsprojektets påvirkning af naturen noterer Femern A/S, at man i høj grad gør brug af erfaringerne fra anlægget af broer og tunneler ved Storebælt og Øresund.

Følsomme landområder, søer og vandhuller erstattes. En del af naturgenopretningen finder sted inden anlægsstart. Truede dyrearter beskyttes og får i mange tilfælde bedre betingelser.

Der etableres to nye store halvøer på Lolland og én på Fehmarn. De nye arealer bliver tre gange så store, som de områder, anlægget beslaglægger. På det marine område vil der på tysk territorium blive kompenseret for påvirkningerne af havbunden i overensstemmelse med den tyske naturbeskyttelseslov.

De nye områder etableres som rekreative områder med rige muligheder for friluftsliv omkring Rødbyhavn og Puttgarden.

Der etableres nye gang- og cykelstier, og på Lolland bliver der etableret to nye badestrande vest for Rødbyhavn. Fehmarn har i dag ingen egentlige badestrande øst for den nuværende færgeforbindelse. Her etableres også en ny badestrand mellem havnen og landsbyen Marienleuchte.

Der tænkes energirigtigt

Af den grønne oversigt fremgår i øvrigt, at der de kommende år vil blive arbejdet videre på at optimere metoderne i anlægsfasen og ikke mindst de tekniske løsninger, som kan bidrage til at sænke energiforbruget.

Der er allerede skabt en enestående løsning for ventilationen i tunnelen. En løsning, som giver væsentlige energibesparelser. El-forbruget vil med stor sandsynlighed også kunne reduceres betydeligt ved anvendelse af den nyeste LED-teknologi til belysning i tunnelen. Tilsvarende kan de eldrevne tog opnå et mindre energiforbrug, fordi stigningerne i tunnellen er mindre end for eksempel ved Storebælt og Øresund.

Endelig undersøger Femern A/S, om det er muligt, at elforsyningen kan leveres fra vindmølleparker i området.

Femern-tunnelen bliver med en strækning på 19 km verdens længste sænketunnel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094