Ny metode giver millionbesparelser
Både Esberjg og Vejen kommuner tager ny metode i brug til belægning af vejsider
Normalt søger man at stabilisere vejkonstruktionen ved at fylde rabatten op med kantgrus flere gange om året, hvilket koster op mod 7.000 kr. pr. kilometer og dermed flere hundrede millioner kroner på landsplan.
Men som nogle af de første i landet har de vestjyske kommuner, Esbjerg og Vejen, taget en ny metode i brug til belægning af vejsider. Metoden er både mere miljøvenlig og kan over en årrække give millionbesparelser, skriver Jydske Vestkysten.
En kombination
Det er virksomheden inden for genbrug af asfalt, Inreco, som har lanceret metoden til udvidelse og vedligeholdelse af vejsider. Metoden er baseret på en kombination af asfalt og genbrugt stabilgrus, der er et langtidsholdbart alternativ til den traditionelle grusbelægning.
Komceptet er baseret på belægning af vejsiderne med asfalt oven på den den eksisterende grusbelægning. Både opfræsning af eksisterende vejbelægning og den efterfølgende asfaltudlægning sker fra selve kørebanen.
Gunstig totaløkonomi
I første omgang har Esbjerg Kommune valgt at kantforstærke tre veje.
- Vi har en del smalle veje, hvor specielt store biler kører meget i rabatten. Dem har vi været vant til at forstærke med grus i siderne, og her er den nye metode hurtigere og enklere. Ved at benytte to forholdsvis ens vejlag undgås revner i hårdt vintervejr, og vi forventer en gunstig totaløkonomi med metoden, som givetvis med fordel kan benyttes på en stor del af vores smalle veje, siger driftsingeniør Henrik Callesen fra Esbjerg Kommunes vej- og parkafdeling til Jydske Vestkysten.
Han vurderer, at der kan opnås besparelser på et stort trecifret millionbeløb over en årrække.
Specialbygget maskine
Det er specialbyggede sideudlæggere, som belægger mellem en og tre kilometer vejkant dagligt. Er vejstykket allerede belagt med grus, fræses i 10-12 centimeters dybde samt cirka 10 centimeter ind i den eksisterende belægning for at sikre stabil tilslutning mellem bestående og nylagt asfalt.