Råd anbefaler investeringer i cykelstier
Frigjorte signalpenge bør anvendes til kollektiv transport og cykelstier, siger Det Økologiske Råd
Sådan lyder opfordringen fra Det Økologiske Råd til Folketingets Transportudvalg i anledning af, at der kan frigøres omkring fem mia. kroner, som var afsat til fornyelse af signalanlæg.
Fra rådets side er der tale om genbrug af de anbefalinger, som man kom med i forbindelse med, at betalingsringen omkring København blev droppet.
Rådet anbefaler, at der sikres kapacitet nok i den eksisterende kollektive trafik hurtigst muligt, og at forholdene for cyklisterne forbedres, samt at der etableres Park & Ride-pladser til både cykler og biler, så mulighederne for at skifte til tog og bus forstærkes.
Rådets anbefalinger retter sig især imod hovedstadsområdet, hvor man blandt andet foreslår særlige højklassede busser i eget tracé fra Nørreport Station ud til Nørre Campus og Ryparken Station og ad Frederikssundsvej. Desuden skal antallet af togvogne og frekvensen for S- og E-busser øges, ligesom man forestiller sig nye busruter på motorvejene ind til København.
Arbejdet med cykelsuperstier i København skal derudover intensiveres, ligesom der skal igangsættes tilsvarende projekter andre steder i landet.
Rådet forestiller sig, at der årligt anvendes en halv mia. kroner til formålene, fordelt med 300 mio. til nye tog til S- og regionaltogstrafikken, 100 mio. til udbygning af bustrafikken og endelig 100 mio. kroner til cykelsuperstier og andre cykelinitiativer.
Rådet opfordrer samtidig til, at man allerede nu igangsætter planlægningen af en række store fremtidige investeringer i blandt andet mere metro og letbaner.