23948sdkhjf

Ny letbanechef skal finde pengene

Den nyudnævnte chef for Odense Letbane, Mogens Hagelskær, forventer, at planen kan holdes uden forsinkelser. Endnu er finansieringen på i alt 1,8 mia. kroner ikke på plads, men han forventer, at letbanen står færdig i 2020
En ny letbane bliver en vigtig del af den kollektive trafik i Odense fra 2020. Og selv om finansieringen på i alt 1,8 mia. kroner endnu ikke er på plads, er den godt på vej - uden forsinkelser.

Det mener den nystartede chef for Odense Letbane, Mogens Hagelskær. Han har netop overtaget stillingen efter sin forgænger, Hanne Moe, der forlod jobbet i december efter gensidig aftale kun to måneder efter, at hun var tiltrådt.

Den episode antyder, at det ikke er verdens letteste job. Og der er ifølge byplanlæggere og rådgivere, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har talt med, ikke tvivl om, at projektet med at få Odense på Danmarks letbane-kort – foreløbig ved siden af Aarhus og København - bliver en stor udfordring, også for Mogens Hagelskær med erfaring fra DSB.

Den 35-årige direktør har tidligere været direktør i det nu lukkede DSB Rejsebureau og er, ifølge Anne Velling, chef for Bystrategisk Stab i Odense, den rette mand til at sikre en god fremdrift og et succesfuldt resultat i forhold til de videre forløb med letbanen.

- Der er ikke tvivl om, at det bliver utrolig interessant og en stor opgave, der skal understøtte arbejdet med strategisk byudvikling, siger Mogens Hagelskær til Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Færdig til tiden

Han er forsigtig med at sige, at finansieringen er hjemme, men optimismen er der.

- Trafikforliget på Christiansborg udmøntede sig i 19 mio. kroner til yderligere forundersøgelser, som er i gang nu, og jeg forventer bestemt, at letbanen i Odense står færdig i 2020 – at vi kan følge planen uden forsinkelser, siger han.

Han ser meget frem til samarbejdet med interessenter og borgerne. Og ikke mindst de ansatte i Odense Letbane under Odense Kommune.

- Det hander om at få tilvejebragt måder, så vi kommer til at arbejde smart, mere end at få de konkrete linjeføringer og så videre sat i værk. Vi skal også lige afvente miljøundersøgelserne helt frem til 2013. Min rolle er at bidrage med viden og erfaring fra DSB. Og på det strategisk plan at drive projektet frem, siger han.

- Lige nu prøver jeg at danne mig et overblik over, hvad projektet indeholder, og overblik over, hvem der skal med. Det er helt klart en opgave, som Odense Kommune skal løse i fælleskab med mange andre, siger han.

Liv og udfoldelse

Så selv om den nyudnævnte direktør er forsigtig med udtalelser om de mere specielle forhold - herunder flere smalle gader - i forbindelse med letbaneprojektet, vil han dog godt forudsige, at letbanen ikke kun bliver et transportmiddel for Odense.

- Når du laver stoppesteder, vil de naturligt danne basis for liv og udfoldelse, måske give base for cafeer eller andet, så letbanen for alvor bliver en dynamo for byliv i Odense.

De samme tanker er Niels Nielsen, direktør hos Danske Anlægsentreprenører, inde på. Han er en stor tilhænger at letbaner i de danske købstæder og mener, at udfordringen lige nu ligger i at få inkorporeret letbaner i den øvrige bystrategiske udvikling.

- Der har været påfaldende tavst om flere letbaner udover dem, der nu planlægges. Der mangler fokus på emnet, til trods for, at der ikke er modstand mod letbaner. Derfor er det vigtigt at lave målrettede undersøgelser til at fremtidssikre og øge forståelsen af, at letbaner er et plus i trafikafviklingen, siger Niels Nielsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081